Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Garantitiden gäller från köpedagen

Annons

Fråga: Jag ringer med Glocalnet och får räkning från dem för mina samtalskostnader.

Den andra teleräkningen, alltså abonnemangsräkningen från Telia, brukar vara 375 kronor/kvartal. Den senaste räkningen från Telia var större än så. På Teliaräkningen fanns även vissa samtalskostnader!

Hanteras inte alla mina samtalskostnader av Glocalnet?

T Gustavsson

Svar: Nej, kostnader för betalsamtal (0900-, 0939- och 0944-nummer), nummerupplysningstjänster (118-nummer) och massanropstjänst (som insamlingar i tv) kommer på Teliafakturan.

Dessa samtal går inte via förvalsoperatören, i ditt fall Glocalnet. Det gör inte heller nödsamtal/alarmeringstjänst (112).

Fråga: Jag köpte en tv i februari. Ljudet försvann efter några veckor. Efter två misslyckade lagningsförsök krävde jag en ny tv. Det var inga problem. Men nu undrar jag hur det blir med garantin, får jag ett års "ny" garanti på den nya tv:n?

Karin S

Svar: Nej, någon förlängd garanti ges normalt inte vid omleverans av en vara. Garantitiden gäller från köpedagen.

Varför ges då ingen ny garantitid? Garantier som säljare och/eller leverantörer lämnar är alltid frivilliga. Garanti är med andra ord inget du kan kräva.

Men något annat gott för en omleverans med sig: Rätten att klaga på ursprungliga fel förlängs med två "nya" år. Den här lagstadgade reklamationsrätten, som beskrivs i konsumentköplagen, gäller både "ljudfelet" och andra ursprungliga fel, som visar sig inom två år från omleveransen.

Mer om din reklamationsrätt enligt konsumentköplagen kan du läsa på: www.konsumentverket.se

Fråga: Jag lämnade saker till en auktionsförsäljare för ett tag sedan. Efter några månader fick jag betalt, men inte alls så mycket som jag trodde att jag skulle få.

Auktionsfirman hade nästan skänkt bort mina saker. Hade jag vetat det hade jag stoppat försäljningen.

Jag känner mig lurad. Finns det något att göra?

Ledsen inlämnare

Svar: Eftersom vi även talats vid över telefon vet jag att du och auktionsfirman dessvärre saknar skriftlig överenskommelse angående försäljningsuppdraget. Du berättade under samtalet att ingenting blev heller sagt om lägsta försäljningspris. Det enda ni avtalat var att de inlämnade sakerna skulle auktioneras bort, vilket firman gjort. Mot ovanstående kommer du sannolikt ingen vart med dina invändningar, nu i efterhand.

Till läsare som står i färd att lämna gods till auktionsfirmor är det förstås ett gott råd att skriftligen upprätta en föremålsförteckning, avtala om lägsta försäljningspris, auktionsfirmans arvode, samt andra ansvarsfrågor vid försäljningen. Ta gärna en titt på hur proffsen utformar sina villkor: www.bukowskis.se

Mer läsning

Annons