Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Går det vägen med vägen?

Annons

Roger Stål är klart bekymrad över att Vägverket lämnat samtliga Ludvikaobjekt utanför anslagsramarna beträffande bärighet, drift och underhåll och den skrivelse som kommunens mark- och planenhet har förelagt kommunstyrelsens arbetsutskott i dagarna har en klart bekymrad ton.

Det är ganska tuff skrivning rörande förlängningen av riksväg 66, upp mot Björbo och 245 mot Fredriksberg.

Här betonas betydelsen av att dessa vägar hålls i skick, inte minst med tanke på industri- och turisttrafik.

Det noteras att Ludvika har flera gästnätter än Falun, Borlänge, Leksand, Rättvik och Mora och att en ökad satsning på turistvägarna därför är av nöden.

Anläggningen Säfsen har också medverkat till avsevärt högre belastning av väg 247.

Skrivelsen betonar också vikten av förstärkning och tjälsäkring och här framhålls särskilt väg 550 (Strömsdal-Gravendal-Fredriksberg), 552 (Långvasselbron-Nittkvarn), 558 (Norhyttan-Gensen), 559 (väg 558-Västansjö), 618 (Snöån- Klenshyttan) samt 640 (Tuna-Hästberg-Laxsjön-Grangärde).

Som bekant pågår arbeten efter Fredriksbergsvägen men här återstår Ulriksberg-Norhyttan, ett arbete som beräknas komma igång till sommaren.

- Den vägen är inlagd i planen, men nu börjar pengarna ta slut och vi går in i en ny plan 2004 och där ingår inte den aktuella vägsträckan eftersom de arbetena då skulle vara genomförda enligt planen.

Vill det sig riktigt illa räcker inte pengarna och Fredriksbergsvägens färdigställande finns inte med i den kommande planen. Då får vi vänta till nästa plan, som kommer 2015.

- Så illa är det, sammanfattar Roger Stål det uppkomna läget.

BERTIL DANIELSSON

Mer läsning

Annons