Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förnyad inlandsbana en framtidssatsning

Annons

Med bara 1,5 miljarder kronor kan 130 mil järnväg från Kristinehamn till Gällivare lyftas till dagens aktuella krav på kapacitet med 22,5 tons axeltryck.

Därmed kan stora dynamiska effekter uppnås till nytta för Sveriges nordliga inland och för svensk ekonomi. Knappast någon annan aktuell infrastrukturinvestering i Sverige kan mäta sig med så tydliga expansiva effekter till så låga kostnader. Järnvägsutredningen har påtalat behovet av parallella nordsydliga godsstråk genom Sverige med fortsättning ner genom den europeiska kontinenten. Med Inlandsbanan och fortsättningen Vänerbanan till Göteborg kan, mycket snabbt, betydande frakter lotsas ut på världsmarknaderna.

Inlandsbanan ökade sina godsmängder med 40 procent under 2003 och beräknas öka även under 2004. Banan har framgång och kan med ytterligare investeringar fortsätta expansionen både för godstransporter, passagerartrafik och under en utsträckt turistsäsong.

En modern Inlandsbana kommer att ge många positiva effekter:

Betydande lastbilsvolymer kan föras över på järnväg.

Omfattande fraktvolymer kan omledas från Norge.

Inlandets bulkfrakter, med sågtimmer, massaved, biomassa, mineraler och byggmaterial, ökar.

Flera specialfrakter som till exempel bil-på-tåg för biltestarna i norr.

Bättre komfort och variationsrikedom för turisttrafiken.

Förbättrad fraktsäkerhet vid olyckor, översvämningar mm genom två parallella moderna godsstråk. En förnyelse av Inlandsbanan kan ske genom en begränsad insats från regeringens sida.

Den skapar ny framtidstro och ger ny ekonomisk tillväxt i Norrlands inland till nytta för hela Sverige. Norrlandsförbundet föreslår att regeringen avsätter 1,5 miljarder kronor utöver befintliga investeringsramar för järnvägsnätet för en upprustning av Inlandsbanan.

Åke Edin, förbundsordförande Tage Levin, förbundsdirektör, Norrlandsförbundet

Mer läsning

Annons