Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företag fick 1700 samtal om datavirus

Annons

Helpdesk Datasupport AB flyttade från Smedjebacken till Borlänge i vintras. Företaget har idag 60-talet anställda och svarar för support och helpdesktjänster till kunder i Norden. Datoranvändare får hjälp att lösa sina problem. Uppdragsgivarna finns i huvudsak inom IT-branschen.
Vd Arne Mårtensson säger att flytten till Borlänge fallit väl ut. Han är nöjd med lokalerna och berättar att de anställda till stor del kan styra sin egen arbetstid.

Kommunikationen sker via telefon. De senaste dagarna har företaget, som grundades 1998, haft minst sagt fullt upp. Detta sedan dataviruset "Blaster" slagit till med kraft. Extra personal har fått kallas in för att hinna med alla telefonsamtal från drabbade och oroliga dataanvändare.
När det gäller "Blaster" så finns det lösningar på problemen. Mårten Johansson säger att man ska skriva ett kommando som avbryter datorns återkommande omstarter, så att man kan installera en säkerhetsfix. Ett tecken på att man drabbats är att datorn kraschar när man ska koppla upp sig på internet, man kan få felmeddelanden eller datorn kan gå långsamt.

I Borlänge hjälper de 60 anställda drabbade runt om i hela landet. Från 08 på morgonen till 22 på kvällen. Företaget finns i ljusa och rymliga lokaler på Södra Backa industriområde:
- Det har varit lite utöver det vanliga, 1 700 samtal på en dag. De flesta har rört det här problemet, säger Mårten Johansson, teknikchef.
Mer än dubbelt så många samtal som en "vanlig" dag. Det inofficiella rekordet är 175 samtal för en enda anställd, som jobbade extra mycket den dagen. Arne Mårtensson säger inte att målet är så många samtal som möjligt, utan service och kvalité. Konkurrensen är tuff, och man tampas med stora internationella konkurrenter.
Hur många som ringer till supporten påverkas av många faktorer. Som till exempel sportevenemang i TV och vädret. Och förekomsten av virus...

Mer läsning

Annons