Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flera filer planeras på Stationsgatan

Annons

Kommunalrådet Peter Hultqvist inledde och sammanfattade kommunens satsningar och visioner om hela kommunen och centrum.

Han berättade om de satsningar som gjorts för ett attraktivare centrum, Handelsboden, HSB-huset, Eklundska huset, Bo Klok-husen och så vidare.

Nya centrumledaren Bo Sandström som arbetat några månader berättade om sin första tid, hur han förhörde sig om Borlängebornas egen syn på sin stad.

- Jag mötte fyra personer och det som slog mig var att alla inte var stolta över sin stad.

- En dag på väg till jobbet stannade jag bilen och skrev ned 20 positiva saker som jag nu arbetar efter, säger Bo Sandström.

Kommunen har gjort flera undersökningar om centrum och Stationsgatans trafik. De har i stort sett lett bara till en fortsatt debatt.

Borlänge centrumförening, som var värd för mötet, bad arkitekten Lena Pålsson ta fram idéer om Stationsgatan och de fick ett förslag om ett centrum som växer mot Kupolen.

Hon visade en skiss där gatan blir likt en boulevard med träd i mitten och två filer, en för bussar och en för bilar.

Hon tänkte sig även tillåta trafik i en riktning efter Målaregatan. Men ville då ha trafiken på de gåendes villkor.

- I andra städer "silar" man trafiken och det fungerar utmärkt. Det skulle säkert fungera i Borlänge också, säger Lena Pålsson.

Eftersom fullmäktigeledamöterna var inbjudna fick varje parti uttala sig om Stationsgatan. Det blev ganska mycket ett politiskt möte.

Köpmännen Lars Aspelin och Matts Dahlberg menade att inte enbart en öppning för trafik genom staden bör göras.

- Vi måste få tillgång in i staden och dessutom parkeringar. Som det nu är, är politikerna medskyldiga till att butiker försvinner, säger Aspelin.

Matts Dahlberg som har butik vid Wallingatan menade också att en öppning bara är ett delmål, det behövs göras mer för centrum.

- Mitt kontrakt går ut om något år och jag tänker nog inte förlänga. Istället tänker jag titta efter en tomt utanför staden och bygga där, säger Matts Dahlberg.

Peter Hultqvist avslutade möt-et med att konstatera att det behövs en ny start, ett nytt tänk-ande, för att hitta den bästa lösningen för Stationsgatans framtid.

Han berättade att en arbetsgrupp ska få till uppgift att arbeta med de idéer som kommit fram, inklusive de som presenterades i går.

Hultqvist poängterade vikten av att så många olika intressenter som möjligt samlas i gruppen för att få den kraft som behövs för att förslagen ska kunna genomföras. Hänsyn ska tas till miljöaspekter, trafiktillgänglighet och handelns etableringsmöjligheter.

Debatten om Stationsgatan och Målaregatan lär fortsätta. Men den har fått en ny dimension med arkitekten Lena Pålssons idéer om silad trafik och boulevard efter Stationsgatan.

JAN KORSGREN

Mer läsning

Annons