Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

FK synar brödkriget

Annons

Den här snörökiga februaridagen drabbar de samman på Riddarholmen i en oansenlig byggnad bredvid kyrkan där de många kungarna är begravda. För på Riddarholmen finns domstolen som bestämmer hur företag får göra mot varandra och mot kunderna.

En gatuchef i Dalarna hade blivit lynchad om han haft samma kvalitet i verksamheten som den plogningsansvarige har utanför domstolarna i landets juridiska hjärta. Stockholmarna är rörande förvånade över att Sverige är ett land som det ibland snöar i.

In i Marknadsdomstolen pulsar Leksandsbröds entourage och advokater; stora delar av företagsledningen och därmed familjen Joon, sluter upp.

Det är naturligtvis ingen tillfällighet att de få från Leksand som har kostym använder slips med dalahästar på. Ingenting är en slump i en rättegång på den här nivån.

Leksandsbröds talan förs av advokaterna Thomas Gustafsson och Pontus Selderman, från urgamla byrån Sylwan & Fenger-Krog i Falun. Wasabröd har anlitat gentlemannen Ormonde Goldie, med egen advokatbyrå i huvudstaden, biträdd av advokat Catharina Markborn-Sörås.

Goldie har pomada, kritstreck och dubbla slitsar i kavajen. Han lämnar sju paket rundbröd till domstolens ledamöter. Selderman åberopar en kopia av Anders Zorns målning "Midsommardans" från 1903, som skriftlig bevisning.

Selderman, tillika spelman, är kanske av den anledningen särskilt indignerad över snyltande på det dalska.

För det är det det handlar om, anser Leksandsbröds vd Rune Joon. Wasabröds vd Mikael Hellberg tar alla i hand.

Det är en fladdrigt nervös och spänd stämning. Också i lågmälda samtal om helt andra ting; som hur det går i hockeyn, hemma. I mobiltelefonsamtal om de senaste skiften i fabriken och om att leveranser till Sverige måste prioriteras före dem till Finland.

En tidningsman, särskilt en tidningsman från Dalarna, måste inför brödkriget gnugga händerna. Det har allt. Passion, drama, stora pengar, David i tydlig konflikt med Goliat och det slår an kontroversiella och djupt kända föreställningar om det genuina, om regional identitet.

Oväld och objektivitet är också under attack i kriget. Joon känner sig säker på var tidningens sympatier ligger; han kommer fram och tackar "för att ni ställer upp".

Joon har anlitat en person, spindoctor om man så vill, för att kriget i sig ska uppmärksammas. En ytterst servil kvinna, en Louise Ekström på Rita Platzer Public Relations med en hemsida med rubriker som "Låt inte media bestämma", ringer och påminner redaktionen och förser den med partiska beskrivningar av brödkriget.

Sådant får en tidningsman på dåligt humör.

Och gör honom misstänksam.

fakta | marknads-domstolen

Leksandsbröd har stämt sin konkurrent Wasabröd för vilseledande marknadsföring.

I veckan möttes parterna i Marknadsdomstolen som, sedan 1972, är den instans som dömer i konkurrens-, konsument- och marknadsföringstvister.

Marknadsdomstolens utslag kan inte överklagas.

Dom i målet om det stora brödkriget kommer att meddelas den 2 april.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons