Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Femteklassare satte Södran under lupp

Annons

Hela förra veckan arbetade Fyrklöverskolans femmor med temat Tidning i skolan.

- Det är något vi ska fortsätta med, jag ser inga begränsningar i användningsområdet, säger läraren Gunilla Håkansson.

Eleverna har fått diskutera mediernas påverkan i samhället, moral och etik och mycket annat. Gunilla Håkansson har klippt ur olika rubriker som eleverna har fått skriva egna artiklar till, och vice versa, sätta egna rubriker på artiklar.

Fantasin har fått flöda när barnen har fått ge namn, ålder och yrke till olika personer som porträtterats i tidningen.

Klassen har dessutom gjort en egen tidning, 5:an Kuriren.

- Jag tänker också använda tidningar i bildundervisningen, vi ska klippa ur bilder och göra olika montage, säger hon.

Många av eleverna i klassen uppger att de också annars läser tidningen dagligen. Läsvanorna varierar, serierna läser nästan hela klassen.

- Jag läser tidningen från sporten och till sista sidan, säger Camilla Englund.

- Jag läser sista sidan först. Jag brukar hålla för namnen på Södran frågar och gissa namnen, säger Lisa Kvarnström.

Frida Esselin ville se fler barn få ge svar i Södran frågar, redaktionen ska försöka skärpa sig på den punkten.

- Skriv mer om djur, kaniner, delfiner och hästar till exempel, säger hon.

Och någon undrar varför det så sällan skrivs om mord på djur.

På väggarna i skolsalen hänger löpsedlar som eleverna gjort. Det är idel positiva nyheter som basuneras ut.

- Det är så de vill se innehållet på löpsedlarna, säger Gunilla Håkansson.

Är artiklarna skrivna så att ni förstår innehållet?

- Man förstår nog de flesta, men kan ni inte ha en tipssida också, till exempel matrecept, säger Christoffer Bodén.

MATS NILSSON

Mer läsning

Annons