Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Faluns äldreomsorg sågas av länsstyrelsen

Annons

Länsstyrelsen har granskat äldreomsorgen i Falu kommun efter flera anmälningar om missförhållanden. Under hösten besökte äldreskydds-
ombuden sex enheter i verksamheten, två hemtjänstområden och fyra särskilda boenden.

I rapporten riktas nu allvarlig kritik i tre fall, resterande tre enheter får kritik.

- Vi har bedömt att det funnits allvarliga brister på enheterna och att dessa innebär en risk för att brukarens rätt och behov av vård och omsorg inte tillgodoses, säger Anna-Stina Fors Sjödin, äldreskyddsombud vid länsstyrelsen Dalarna.

I materialet framkommer det att många anställda anser att de saknar tillräckligt med tid för de gamla.

De upplever att de bara kan tillgodose de primära behoven som mat och omvårdnad.

Brukarna har också en begränsad möjlighet att själva bestämma över saker som dusch, utgång och läggdags. Bestämmande över så personliga behov ska vara självklart, anser länsstyrelsen.

På de två hemtjänstenheterna upplever de anställda att de har för mycket att göra. De anser att organisationen och planeringen är så rörig att det finns risk för att brukare och insatser glöms bort.

Vid sjukfrånvaro tas en vikarie in först efter två dagar vilket innebär en ökad arbetsbelastning.

Personalen tvingas prioritera bort städning och eventuellt dusch. På en enhet uppger man att man ibland försöker "smyga bort" insatser om man sett att det fungerar utan.

Till exempel kan en anställd komma lite för sent till brukaren eller ringa i stället för att komma på besök.

- Det är väldigt allvarligt att personalen säger så, säger Anna-Stina Fors Sjödin.

Gemensamt för alla enheter är att det finns brister i hur man dokumenterar olika typer av information. På ett ställe är utredningar och brukarkort inaktuella. En enhetschef säger att personalen ofta själva får upptäcka hur det fungerar hos brukaren och hur insatserna ska ges.

På flera ställen förvaras inte heller brukarinformationen på ett betryggande sätt, det är enkelt för utomstående att komma åt den.

Inte heller hanteringen av avvikelser och klagomål sker på rätt sätt. Där anser länsstyrelsen att arbetsgivarens information och utbildning har brustit.

- Mer personal löser inte allt. Det krävs också bättre planering och utbildning, säger Anna-Stina Fors Sjödin.

MARIA BIAMONT

Mer läsning

Annons