Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Etanol- bussar på gott och ont

Annons

Svar till Anna Hägglund, den 14 april

Anna Hägglund (c) försvarar inte oväntat etanolbussarna i Falun. Saken är dock den att de skäl hon åberopar inte stämmer. Etanolbussen släpper nämligen ut lika mycket kväveoxider eller mer, än en modern miljöoptimerad dieselbuss som är mycket billigare i inköp och drift.

Till detta kommer oreglerade ämnen som det starkt cancerframkallande ämnet etylnitrit som finns i avgaser från etanolbussarna.

Det är därför inte säkert att det är bra ur hälsosynpunkt att köra etanolbussar på trånga gator i innerstäder. Det behövs också mer forskning om hälsoeffekterna av dessa ämnen.

Ur en synpunkt är etanolbussen bättre än dieselbussen. Den drivs på ett förnybart bränsle, som kan framställas ur spannmål eller skogsråvara. Man kan därför säga att etanolbussarna inte bidrar till växthuseffekten på samma sätt som bensin- eller dieseldrivna fordon.

Det vore därför lämpligt om etanolbussarna sattes in på landsbygdslinjer. Där är de negativa hälsoeffekterna minimala och de ger lika stor nytta som i centrala Falun när det gäller att minska koldioxidutsläppen.

Bo Persson

Mer läsning

Annons