Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ekonomiskt fiasko

Annons

Det är dagen efter festivalen Mission Impossible och han kan fortfarande inte förstå vad som gick snett. Förutsättningarna var perfekta, men huvudarrangör Gleissner själv förstod tidigt att något var fel.

Under eftermiddagen var det fortfarande väldigt glest nere i gropen - många satt då fortfarande på gräsmattorna ovanför, ett stenkast från entrén.

När mörkret lade sig över området, strömmade visserligen en del besökare in, men så många fler än 1 500 blev det aldrig. Det behövdes det dubbla för att täcka utgifterna.

- Nu blir det tyvärr en brakförlust. Jag får själv ta smällen på omkring 300 000 kronor, säger en dämpad Gleissner.

Gång på gång upprepar han att han inte kan förstå vad som gick snett. När kultbandet Saxon spelade, en konsert han tyckte var väldigt bra, gick han till och med åt sidan en stund.

- Jag var tvungen att bara sätta mig ett tag.

Han är mycket nöjd med artisterna, liksom de enligt honom är nöjda med festivalen.

- De tyckte också att det var jättesynd att så få kom.

Någon uppföljning nästa år har han av naturliga skäl inte ens orkat tänka på.

- Det är ju det här jag har lagt ner hela min själ i under ett halvår. Nu skulle belöningen komma.

Han jämför med förra året, då det faktiskt kom 3 000 personer. Musikutbudet var då liksom nu blandat - något för alla. Så någon förklaring till publikfiaskot har han inte. Förutom en känsla att det var de lokala invånarna som svek.

- Jag har inga belägg för det, men jag tror att det var så. Jag förstår inte hur man kan missa en sådan här chans i Smedjebacken.

ANDREAS EMANUELSSON

Mer läsning

Annons