Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ekonomisk smäll

Annons

Då kommer beskedet att norska reklamföretaget Sponsorservice gått i konkurs.

Detta kan kosta Svenska Skidspelen 1,5 miljoner kronor i förlorade reklamintäkter.

- Jag är orolig och kan nu inte ge något besked om hur vår ekonomi drabbas. Men vi kommer att köra tävlingarna som planerat, säger skidspelschefen Kaj Hansson.

Detta är bakgrunden till den uppkomna situationen:

Svenska Skidförbundet, som blev tilldelat världscuptävlingarna och gett Svenska Skidspelen i uppdrag att arrangera evenemanget, har haft ett avtal med norska medie- och reklamföretaget Sponsorservice. Det norska företaget skulle arbeta in den reklam som ska sitta på nummerlapparna. Svenska Skidspelen var garanterade cirka 1,5 miljoner kronor från Sponsorservice.

När Sponsorservice nu gått i konkurs talar mycket för att Svenska Skidspelen förlorar dessa pengar. Det skulle vara ett tungt ekonomiskt avbräck för Skidspelen som i fjol omsatte cirka sex miljoner kronor.

- I dag vet jag inte alls hur det blir. Fick veta detta först i morse (torsdags morgon), sade Kaj Hansson, strax innan han i går hade ett möte med Lars Eggertz, ordförande i skidspelens styrelse.

- Nu känns det också viktigt att veta hur skidförbundet kommer att agera, sade Kaj Hansson.

Jan Larsson, förbundschef på skidförbundet, säger att konkursen innebär att man mentalt måste vara inställd på att årets Skidspel kommer att bli en ekonomisk förlustaffär. Men han kan inte säga hur stor den blir.

- Det finns två alternativ. Antingen gör vi ingenting och bara tar förlusten. Eller så biter vi ihop och jobbar så hårt som möjligt för att göra förlusten så liten som möjligt.

Vad Jan Larsson menar är att Svenska Skidförbundet och Skidspelen nu har möjlighet att på egen hand knyta sponsorkontakter och det är här det gäller att se möjligheterna.

- Framför allt gäller det att skapa sponsorkontakter som kan bli långsiktiga, menar Jan Larsson-

Även Kaj Hansson poängterar att årets Skidspel inte behöver gå med miljonförlust:

- Ja, nu kan vi alltså själva jobba in reklamplatserna på nummerlapparna. Här handlar det om att vi måste jobba extra hårt. Dessutom kan en bra publiktillströmning innebära att det slutliga ekonomiska resultatet förbättras. Jag vill inte vara alltför pessimistisk.

Men faktum är att detta kom mycket olyckligt för Skidspelsorganisationen som nu, de sista veckorna innan Skidspelen, skulle koncentrera resurserna på tävlingarna och mindre på att jaga sponsorer.

Noterbart är att norska Sponsorservice har ett dotterbolag i Sverige som heter Sponsorservice AB. I dag tyder mycket på att dotterbolaget, som lär ha en god ekonomi, kan fortsätta sin verksamhet. Men det är det drabbade bolaget i Norge som Svenska skidförbundet haft kontakter med.

Mer läsning

Annons