Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Digital musikal gjorde entré

Annons

Trots måttlig marknadsföring var det under helgen premiär för visning av tre musikaler som spelats in live på Broadway. På fredagen visades "Smokey Joe´s cafe", på lördagen Jekyll & Hyde the musical" och på söndagen "Putting it together".

- Vi visade fredagsföreställningen rakt av, utan paus men det blev lite mastigt, sade Rolf Eriksson som därför planerade att göra ett avbrott i visningen av den drygt två timmar långa "Jekyll & Hyde".

- Det är svårt att veta hur man ska visa detta, det är ju inte film och det är heller inte teater. Ska man ha det helt släckt i salongen eller dämpad belysning? Vi får prova oss fram.

Intresset för den nya underhållningen var ganska svalt.

På fredagen bestod publiken av ett 80-tal personer, bland annat ett 30-tal ungdomar som deltog i en filmarrangörskurs i Folkets hus. Till lördagens föreställning kom ett 20-tal besökare.

- Jag hörde på radion om det här och har efter det kikat förbi varje dag för att se när det skulle visas, sade Birgitta Peiskä som kom tillsammans med sin syster Katrin Hannerman. De hade dessutom tittat på fredagsföreställningen och visste vad som väntade.

- Ljudet gör att det känns som man var där, på plats, tyckte Katrin Hannerman.

På lördagen fick Rolf Eriksson dessutom besök av Bruce Brandwen som producerat de digitala versionerna av föreställningarna.

Utöver Sverige visades Broadwayföreställningarna i ytterligare sex europeiska städer, men Bruce Brandwen gjorde bara ett kort och exklusivt besök i Sverige. Först besökte han Stockholm och därefter Smedjebacken.

- Föreställningarna är filmade live, med publik på plats, berättade han efter att ha titta närmare på salongen, som han tyckte var mycket fin.

Han påpekade att biljettpriset till en Broadwaymusikal kostar omkring 1 000 svenska kronor och att det gör att inte alla kan se utbudet.

- Den digitala revolutionen kommer att göra teatrar och musikaler mycket mer lättillgängliga.

- Vi har visningsrätten på filmversionerna och kommer att köra dem igen, lovade Rolf Eriksson som inte deppade för att premiärhelgens besökare mer eller mindre uteblev.

- Det här är helt nytt, det tar tid att förklara vad det handlar om, sade han lugnt.

Tilläggas kan att med fredagspublikens antal var det fler som såg "Smokey Joe´s cafe" i Smedjebacken än publikantalet på den samma i Stockholm.

INGELA HALLGREN

Mer läsning

Annons