Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det internationella ölkriget fortsätter

Annons

Bedömare av ölbranschen som tidningen varit i kontakt med hävdar att Spendrups partner Heineken aldrig kommer att tilllåta att det svenska Heinekenbryggeriet i Grängesberg kommer att läggas i malpåse. Det är en strategisk investering som Heineken gjort hos Spendrups.

Heineken ser nu ut att välja en annan väg än ytterligare förvärv i det globala ölkriget.

Heineken har tillkännagivit att de bygger ett nytt storbryggeri Sverdlovsk regionen i Ural för att öka marknadsandelarna, en investering värderad till 40-50 miljoner dollar. Detta som svar på att konkurrenterna SAB Miller, Interbrew och Carlsberg ökat sina satsningar i Ryssland. Heineken har sedan 2002 ett bryggeri i S:t Petersburg.

I Vietnam ska Spendrups partner öka bryggerikapaciteten med 50 procent och investera 38 miljoner euro i Vietnam Breweries som Heineken äger tillsammans med vietnamesiska staten.

Belgiska Interbrews köp av brasilianska Ambew har lett till att spekulationerna kring skottska Scottish & Newcastles framtid tagit ny fart. Tidigare har danska analytiker bedömt att Carlsberg var intresserad av en strukturaffär tillsammans med skottarna men den har uteblivit.

Danska Carlsberg, som strukturerar om i Europa, köper in sig med 60 miljoner dollar i ett hälftenägt bryggeri i Lanzhou Huanghe Enterprise i centrala Kina.

Carlsberg utmanar Anheuser-Busch, SABMiller och Interbrew som alla gör samma sak, köper in sig på de asiatiska marknaderna som törstar efter västerländskt öl.

Carlsberg i Sverige skulle krossa Kopparbergs lågprisframgång Sofiero Original med det ännu billigare ölet Blå-Gul, visserligen har Blå-Gul sålt bra första kvartalet på Systembolaget men Carlsberg har i stället förlorat egna volymer på andra varumärken.

Nu har lågpriskriget nått Norge på allvar. Coop Norge står för senaste draget i det norska priskriget på öl.

Det egna Coop-ölet kommer nu att säljas för 7,50 norska kronor, ett otroligt lågt pris med tanke på att nästan sju norska kronor går bort i moms, skatter och avgifter.

Priskriget började i höstas, när Carlsberg sänkte priset på Tuborg och så har det ena lågprisölet efter det andra släppts.

På grund av skatterna, som i stor utsträckning är volymbaserade, är marginalerna i princip utraderade i Norge, konstaterar branschorganet Foodwire.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons