Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Danskt vattenkrig drabbar Spendrups

Annons

Fast nu slår Carlsberg tillbaka och hävdar med hänvisning till samma undersökningsföretag som Spendrup, AC Nielsen, att det var fel.

Carlsberg bagatelliserar Lokaframgången genom att hävda att det bara var i dagligvaruhandeln som Loka gått om medan det danskägda varumärket fortfarande är störst servicehandeln.

AC Nielsen som kontrollerat sina undersökningar anser nu att Loka och Ramlösa totalt sett är lika stora.

Men det håller inte Spendrups informationschef Maria Nordlöf med om:

- Loka är totalt sett störst.

- Man kan mäta marknadsandelarna via flera olika kanaler, dagligvaruhandeln, servicehandeln och restaurangerna.

- I dagligvaruhandeln gick vi om Ramlösa redan vid årsskiftet och så har vi ökat andelarna månad för månad. Inom servicehandeln har vi mycket lägre volymer och där är Ramlösa störst. Men lägger man ihop dessa två marknader så är vi störst eftersom vi numera är så stora inom dagligvaruhandeln. Allt detta bygger vi på AC Nielsens undersökningar.

- Det finns ett annat institut, Delphi, som mäter restaurang och övrig handel. Där får vi bara veta vår egen andel och där har vi mer än 40 andelar, alltså mer än 40 procent.

- Vi vet att Åbro har ungefär 10 procent av restaurangmarknaden med sitt vatten Vila. Därtill finns några övriga aktörer samt Carlsbergs Ramlösa och Vichy Nouveau

- Därav drar vi slutsatsen att Ramlösa inte kan ha över 40 procent på restaurangerna. Så Loka är störst.

Är Du 100 procent säker:

- Nej i ärlighetens namn kan man inte vara helt säkert. Men vi anser det troligt att Loka är störst och inom dagligvaruhandeln är vi helt säkra på att vi är störst, säger Maria Nordlöf på Spendrups.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons