Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalfolket sover sämst

Annons

Vem har inte haft en dålig natt? Vaknat med grus i ögonen och med en stor gäsp konstaterat att man inte är utsövd, att man har sovit dåligt.

Du ska veta att du inte är ensam. Enligt en gallupundersökning i januari 2003 sover 15,5 procent av Sveriges befolkning dåligt och tillsammans med storstadsfolket har dessutom dalmasarna den sämsta sömnkvaliteten.

Störningar i nattsömnen beror ofta på stress eller en dålig sovmiljö, men skiftarbete är också en vanlig orsak. Ungefär sex procent av Sveriges befolkning arbetar skift enligt Statistiska central- byrån. I tätorter som Borlänge beräknas siffran till cirka 30 procent.

För skiftarbetare kan det vara särskilt svårt att sova och ställa om sig inför en ny skiftperiod. Värst är det för de äldre, de yngre har lättare att anpassa sig.

- Det gäller att komma upp första dagen efter ett skift, annars får man fel rytm hela veckan, berättar Jimmie Mårtensson på galvaniseringslinjen på SSAB.

- Och öronproppar är bara ett måste när man ska sova dagtid, tipsar Petri Syrjäläinen.

När Jimmie och Petri och deras kamrater pratar kommer de fram till att det blir sämre under sommaren när det är varmt och ljust. De har alla haft svårigheter att somna, men tycker att det hör till jobbet.

- Kan man inte sova så ska man inte jobba skift, tycker Raimo Jaskari och de andra håller med. De få som har riktiga problem med skiftgång blir omplacerade till dagtidsjobb.

På Stålhälsan, SSAB:s företagshälsovård, arbetar man mycket med sömnproblem. Redan när man anställs får man information och hjälp om man vill.

- Vi har sömnregler, och tips om hur man kan förbättra sin sovmiljö, förklarar Kerstin Liljegren, verksamhetschef på Stålhälsan.

Det händer mycket när du sover. Immunförsvaret stärks, uppbyggande av hormoner som testoseron och olika tillväxthormoner får fart och samtidigt blir slitaget på kroppen lågt vilket i sin tur betyder att stresshormonerna hålls nere.

Dessutom bearbetar och sorterar hjärnan intryck från dagen och celler i kroppen och hjärnan repareras. God sömn genererar mer god sömn precis som dålig sömn stressar upp dig så att du får svårare att sova.

- En vuxen person sover ungefär en timme för lite per dygn, berättar Arne Lowden, sömnforskare på Karolinska Institutet.

Som vuxen behöver vi cirka åtta timmar per dygn, medan barn behöver betydligt mer.

Det pendlar beroende på ålder, spädbarn sover upp till 20 timmar per dygn, men sömnbehovet sjunker vart efter man blir äldre.

- Att pensionärer skulle ha ett mindre sömnbehov än andra stämmer däremot inte, säger Arne Lowden.

- Däremot störs de lättare i sin sömn och kan uppleva att de inte sover så mycket.

ANNA-MARIA ODÉN

Mer läsning

Annons