Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalarna - värsta länet för grusföretag

Annons

- Dalarna är det värsta länet för oss när det gäller inbrott, stölder och skadegörelse, konstaterar bolagets ägare och vd, Holger Ledin.

Han räknar upp grustagen i Gessberg, Snöån och Fagersta i Västmanland som de platser där bolaget är verksamma som underleverantörer åt Swerock i den här delen av landet.

Här finns krossverk och de maskiner och verktyg som behövs för att utföra jobbet.

Därmed också allt det som under senare år visat sig vara allt mer stöldbegärligt. I Gessberg stals uppemot sex kubikmeter diesel, stora batterier, svetsaggregat och verktyg.

Utöver detta blev det helt stopp i verksamheten under måndagen.

Även delar av tisdagen gick bort i form av reparationer av sönderbrutna dörrar, bommar och lås, och inköp av diesel och batterier.

Den sammantagna notan för helgens inbrottsstöld beräknar Holger Ledin till minst 100 000 kronor.

- Och sedan måste vi också betala ett halvt basbelopp i självrisk.

För uppdragsgivaren Swerock blev stölden mer marginell.

- Vi drabbades "bara" av diesel- och batteristöld på en av våra lastbilar, meddelar Lennart Hulthberg vid Swerocks kontor i Smedjebacken.

Under de drygt 30 år som Holger Ledin drivit det gamla familjeföretaget från värmländska Gunnarskog har stölderna ökat i omfattning.

Företagets sammanlagda nota för brottsligheten uppnår numera 250 000 kronor per år.

Stölden i Gessberg medför att 2004 slås ett nytt bistert rekord på minst 350 000 kronor.

Holger Ledin anar sig till att den här sortens brottslighet förefaller vara organiserad.

Det krävs ordentliga verktyg och maskiner för att forcera de kraftiga bommar och lås som finns för att hindra ovälkomna besök.

Lennart Hulthberg tippar att tjuvarna i det här fallet använt kylspray och spett för att vrida sönder den 15 millimeter tjocka sprinten och det kraftiga bygellås som satt på bommen vid infarten till grustaget i Gessberg.

För Holger Ledin återstår nu att försöka lista ut hur maskinerna och den åtråvärda dieseln ska kunna skyddas.

- Jag fick en del uppslag när jag gick igenom stölden med försäkringsbolaget.

Bland annat börjar han snegla mot möjligheten att ha larmade vägbommar.

Genom den digitala tekniken har det utvecklats sofistikerade lösningar som gör det allt svårare för tjuvar att jobba ostört.

HARRI KRIIKKULA

Mer läsning

Annons