Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalaföretag bildar ny transportjätte

Annons

Det nya lastbils- och maskinföretaget får en fordonspark som omfattar cirka 730 maskiner för alla typer av arbeten.

Totalt i de båda företagen berörs mer än 700 personer.

- Det är i dagsläget lite svårt att överblicka alla konsekvenser. Vi har medlemmar som är medlemmar både hos DSG och hos Maserfrakt. Men det finns samordningsfördelar i ett samgående då vi kan anlita experter på datasidan och på kvalitetsområdet och få en effektivare organisation.

- Våra kunder blir vinnarna, vi kommer att kunna erbjuda mer kompletta lösningar på de tjänster vi hittills var för sig tillhandahållit.

- Förhoppningsvis kommer vi att tjäna pengar genom att kunna ta åt oss mer jobb, säger Uno Danielsson.

Beslutet om samgående togs vid DSG:s bolagsstämma den 12 mars och på Maserfrakt bolagsstämma den 15 mars.

Uno Danielsson berättar att de första tankarna om ett samgående kom i fjol och nu har arbetsgrupper tillsatts för att genomföra samgåendet.

DSG och Maserfrakt har i dag sina huvudkontor i Borlänge. Båda företagen har lokalkontor i Avesta och Falun. Tanken är att dessa blir ett nytt Borlängekontor.

DSG har dessutom lokalkontor i Ludvika och dotterbolaget Dala Norrfrakt som har kontor i Särna, Älvdalen och Vansbro.

- Vi kommer att bli ett ganska heltäckande bolag i Dalarna som också får en stor del fjärrtrafik, säger Danielsson.

DSG har 175 entreprenörer som delägare med totalt cirka 500 entreprenadmaskiner.

- Vi har en årlig omsättning på cirka 325 miljoner kronor, berättar Uno Danielsson.

Maserfrakt har i dag ett drygt hundratal åkare som delägare. Verksamheten är uppdelad i Fjärr & Distribution och Anläggning. Bolaget har 230 tunga fordon.

Den nya koncernen har ännu så länge inget namn.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons