Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Clas väljer tåget

Annons

Flera gånger i veckan kommer containerfartyg från hamnar i Asien till Göteborg. Lastade med varor som ska till Clas Ohlsons centrallager i Insjön. Det rör sig bland annat om verktyg, elektronik, hushållsartiklar och tillbehör till datorer och mobiltelefoner.

Tidigare har containrarna körts med lastbil. Nu lägger företaget över en majoritet till järnväg.

I takt med att Clas Ohlson växt har bilsidan fått svårare att klara volymökningen, konstaterar Stefan Björklund, transportansvarig på Clas Ohlson.

- Antalet containrar som ska från Göteborgs hamn hit till vårt centrallager i Insjön har ökat med 15-20 procent per år under de sista fyra åren. I år kommer vi att hamna på runt 850 containrar som ska upp från Göteborg till Insjön. Cirka 500 av dessa kommer att gå på järnväg, säger Stefan Björklund.

Sedan i november har Clas Ohlson testat transporter på järnväg. Nu har man bestämt sig för att lägga över 60 procent från lastbil till järnväg.

Än körs inga varor från centrallagret till butikerna med järnväg.

- Men man vet inte hur det ser ut i framtiden. Antalet butiker fortsätter ju hela tiden att öka.

Det är bara 15 år sedan Clas Ohlson öppnade sin första butik utanför Insjön. I år öppnas den 42:a butiken. Under senare år har Clas Ohlson öppnat mellan sex och tio nya butiker varje år.

Bo Stenback från Green Cargo är förstås glad över uppdraget.

- Det känns bra för oss att få uppdraget, eftersom Clas Ohlson ställer höga kvalitetskrav på sina transporter. Insjöterminalen har blivit stor med totalt cirka 5000 containrar. Och vi räknar med att detta ska fortsätta öka.

Under 2005 ska banan elektrifieras.

- Det känns riktigt bra. Det är något det talats om sedan containerterminalen öppnade 2002. Det kommer att förbättra vår miljökalkyl ännu mer, säger Stenback.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons