Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Castors förslag saknar realism

Annons

Det mest allvarliga i detta är att det som ska vara tillväxtmotorn i länet, Falun-Borlängeregionen tillsammans som enda regioncentra i landet också har negativ befolkningstillväxt. Dessa bägge kommuner har tydligen inte lyckats med uppgiften att vara en magnet för länet, som drar till sig människor från övriga delar av landet.

Att som Håkan tror, en sammanslagning av dessa bägge kommuner ska vara lösningen, är ett förslag som tillkommit i desperation, mer än av realism. Risken blir snarare att den tillväxt som förhoppningsvis sker, sker på de övriga kommunernas bekostnad. Omflyttning inom länet kan inte gynna någon annan än möjligen Falun-Borlänge.

Att ensidigt samarbeta mot Gästrikland som landstinget gör eller mot Norrlandslänen som Dalarnas kommunförbund föredrar eller att deltaga i ett fördjupat samarbete inom Bergslagen är, med vissa undantag, inte heller något som kommer att vända trenden.

Ett samarbete av det slag som Håkan föreslår har som enda syfte att bibehålla nuvarande maktstruktur samt att förhoppningsvis ge mera av bidrag. Men den tiden är sedan länge förbi. Staten verkar allt mindre bry sig om våra problem och anslagen går vår väg och järnväg förbi. Se infrastrukturproppen!

Vill vi nå framgång och tillväxt är vi i allt större grad hänvisade till att nå det på våra egna meriter.

Vi i Dalarna ondgör oss över att Stockholmsområdets befolkning växer med cirka 25 000 - 27 000 personer per år. Vilket där leder till att trängseln är enorm, bostäderna dyra, otryggheten breder ut sig, kollapsad lokaltrafik och snösväng, ja listan kan göras lång. Mot allt detta finns naturligtvis också fördelar, något som drar, som vi inte kan konkurrera med. Annars skulle inte företrädesvis våra ungdomar flytta dit.

Vad det talas mindre om är att nästan lika många personer som flyttar in till Stockholmsområdet, flyttar ut. Enligt siffror från hösten 2001 rör det sig om nästan 20 000 personer som lämnar storstaden för ett billigare och behagligare liv på orter av mera landsbygdskaraktär.

Dalarna befinner sig inte längre bort från Stockholmsområdet än att vi borde vara en självskriven etableringsplats för både nyföretagande och nya bosättningar.

Vi har naturen, vi har älvar och sjöar, vi har gott om billiga tomter och bostäder. Vi har utbyggd service, som vi för närvarande av kostnadsskäl är i full färd att rusta ner. Vad som saknas är utbyggda kommunikationer på väg och järnväg, i första hand genom Västmanland. Vi behöver en korridor "Dalakorridoren" för att få snabba och säkra förbindelser med tillväxtområdet runt Stockholm-Uppsala och Mälardalen. Vi behöver en positiv vision som andas tillförsikt och framåtanda för att vända den hittillsvarande negativa trenden.

Ingen kommun kan göra en så massiv insats av egen kraft. Men tillsammans är det möjligt. Moderaterna i södra Dalarna tog våren 2001 initiativ till att samla politiska företrädare för kommunerna i södra länsdelen och nordöstra Västmanland kring en idé som fick arbetsnamnet "Dalakorridoren". Kommunerna Säter-Hedemora-Avesta-Sala och Heby tog gemensamt till sig idén och har inlett ett förberedande samarbete över länsgränserna med syftet att få ordning på väg- och tågeländet genom Västmanland samt parallellt med detta gemensamt marknadsföra projekt "Dalakorridoren" som attraktivt etableringsområde för såväl näringsverksamhet som bosättning.

Vårt budskap är: "Samarbeta gärna. Det är nödvändigt. För att det dessutom ska bli konstruktivt, välj partner efter en strategi som leder till tillväxt i stället för bidragsberoende".

JONAS CARLGREN

Mer läsning

Annons