Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Byggstart för nytt spår

Annons

Massor av utbytesräls levereras per lastbil via Kajvägen till järnvägsområdet. Banverket Produktion med mannar och förman är på plats.

- De ska ha en beställning från oss innan de sätter i gång. Det enda som hänt är att jag har bett om ett pris och det är åt helvete för högt, dundrar banområdeschefen.

Enligt Olsson är ekonomin helt avgörande för om projektet kan genomföras.

- Det beror helt på om vi får loss pengar. Den här kostnaden, jag nämner ingen summa, ingår inte i de 15 miljoner kronor som finns reserverade för att komma tillrätta med bomproblemet på Hammarbacken, klargör han och hänvisar till kontot för löpande underhåll.

Om inte parterna kan komma överens gäller det, enligt banområdeschefen, att snabbt hitta en annan lösning.

- Något måste göras åt spåret. Det har passerat sin tekniska livslängd och det föreligger risk för urspårning, fortsätter Olsson som kräver att affärer ska skötas korrekt även om det är mellan två bolag med Banverket som den gemensamma nämnaren.

- Det ska vara svart på vitt med skriftliga avtal. Vår grundprincip är dessutom att, om det inte är brådskande, alltid upphandla arbeten i konkurrens.

Kalkylingenjör Harri Leppäkorpi på Banverket Produktion i Gävle säger sig inte ha räknat på det aktuella jobbet i Ludvika.

Han hänvisar till undercheferna Thomas Olsén och Håkan Georgsson. Dessa har dock inte har kunnat nås för en kommentar.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons