Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bygget blir mycket dyrare än beräknat

Annons

Eftersom Ahlenius kontor, Vägverket i Borlänge, tog över ansvaret för riksvägsutredningen först i mars 1996 varken kan eller vill han ansvara för den stora felräkningen. Men han försöker förklara:

- Anledningen till att vägen blivit dyrare beror dels på att standarden blivit högre, dels på att man kanske har gjort glädjekalkyler tidigare, gissar Ahlenius.

Han berättar att verket planerade enklare korsningar och trafikplatser i inledningsskedet.

Planerna för vägen innehåller nu ökad standard och tar enligt Ahlenius större hänsyn till miljön. I samband med fler planteringar och ökat skydd mot buller har detta gjort att kostnaderna dragit iväg.

- En viss underskattning på olika delar spelar också in. Bland annat när det gäller geoteknik (grundförstärkning).

- Merparten är nog att man felbedömt svårigheter och kostnader, säger Ahlenius.

Han tror inte att inflationen är orsak till att de beräknade kostnaderna ökat med mer än 400 miljoner.

- Det har kanske gjort sitt till, men det är omöjligt hela summan.

Ahlenius förklarar att det inte finns någon riktigt aktuell kostnadskalkyl för projektet. Summan på 500 miljoner räknade vägverket ut i juli 2001.

- Jag tror att en eventuellt ändrad standard, flera fält och ett räcke kommer att göra projektet ytterligare cirka 10 procent dyrare.

Först när regeringen godtar detaljplanen börjar Vägverket på nytt undersöka hur dyr vägen förmodas bli.

- De beräkningarna vi har i dag är så väl underbyggda att jag skulle bli förvånad om de översteg 500 - 600 miljoner, avslutar Ahlenius.

LOTTA OLIN

Mer läsning

Annons