Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brandmän lär sig nytt tåg

Annons

- Vi har inte haft tillgång till något reservtåg förrän nu, säger Mikael Prenler, vd för Tåg i Bergslagen.

I juni 2001 sattes de 14 Reginatågen i bruk i länet.

Men först nu, ett och ett halvt år senare, får alltså räddningstjänstens personal lära sig hur tågen fungerar.

Varför?

- Orsaken är att alla Reginatåg varit upptagna. Det är först nu som vi har ett reservtåg som ännu inte satts i trafik, säger Prenler.

- Men brandmännen är inte okunniga när det gäller tåg. De har ju sin grundutbildning.

Utbildningen har inget att göra med den tragiska bussolyckan i Ängelsberg. Utbildningen har planerats länge - och varit ett önskemål från räddningstjänsten i Falun.

Nu har Tåg i Bergslagen utvecklat det ytterligare - och samtliga länets kårer får nu en utbildning i hur Reginatågen fungerar.

- Vi går igenom tågens tekniska funktioner, som högspänning, nödutrustning och tryckluft. Dessutom får brandmännen lära sig hur man tar sig in i tågen om inte dörrarna går att öppna, säger Prenler.

Vid en eventuell olycka är det Reginatågens förare som tar de första besluten.

- Han eller hon ringer vår larmcentral. Därifrån tar man sedan kontakt med räddningstjänsten, säger Agne Sjögren vid Tåg i Bergslagen.

Några olyckstillbud har inträffat med de nya tågen - bland annat urspårningar. Men inga bränder.

Reginatågen är bland de säkraste tåg som finns på marknaden just nu.

Bland annat finns ett antal branddetektorer, som utlöses mycket snabbt.

- Går du in på toaletten och tjuvröker stannar tåget, säger Agne Sjögren.

Dessutom är golv och dörrar brandhärdade. Det tar mellan en kvart och en halvtimme innan en eventuell brand tränger igenom.

Brandmännen får nu alltså utbildning i hur tågen fungerar.

- Vi vill vara så förberedda som vi bara kan. En räddningspatrull som känner till våra fordon kan också göra en effektivare räddningsinsats, säger Mikael Prenler.

PER MALMBERG

Mer läsning

Annons