Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bara räntan skulle ge gratis flyg för all framtid

Annons


De tio kronorna per passagerarmil som jag uppskattat i subventioner baseras på att staten och länstrafik stöder järnvägen med cirka åtta miljarder kronor per år. Det handlar om Banverkets anslag och stöd till regional trafik samt vissa normala investeringar.

Visst kan man säga att en del av dessa medel ska belasta godstrafiken men huvuddelen av investeringarna som görs är nog ändå inriktade på dubbelspår, växlar, stationer med mera för snabbare persontrafik.

Men låt oss säga att fem miljarder kronor är för passagerartrafiken och tre miljarder kronor för godset. I ett sådant läge skulle varje passagerarmil med tåg "bara" subventioneras med cirka sex kronor.

Men allt är inte med i detta. I den infrastrukturproposition som togs för ett år sedan - där vänsterpartiet haft stort inflytande, anslås 364 miljarder kronor varav 250 miljarder kronor till järnvägar under perioden 2004-2015 alltså under elva år.

Det är drygt 20 miljarder kronor per år. Men då är inte Hallandsåsen (fyra miljarder), Citytunneln i Malmö (sju miljarder) och Botnia-Norrbottniabanan (8 + 13 miljarder kronor) medräknade.

Sålunda ska drygt 30 miljarder kronor per år finansieras vilket med en tioårig avskrivning, ger närmare tre miljarder kronor per år.

Bara för räntan på kostnaden för Hallandsåsen, Citytunneln i Malmö och Bottnia- och Norrbottniabanan (tre miljarder kronor) skulle man i all framtid kunna driva alla flyglinjer från Stockholm och norrut och alla skulle kunna åka gratis!

Femton Boeing 737-800 skulle kunna gå i trafik dygnet runt för räntan på sådana belopp, vilket åskådliggör vad järnvägsinvesteringar kostar.

Sedan ska tågtrafiken drivas och det kostar pengar. Tåg ska köpas in och trafik handlas upp. Nästan ingen järnvägstrafik i Sverige är lönsam, inte ens Arlanda

Express trots nästa 10 000 passagerare per dag.

Men där finns chansen när flygtrafiken ökar. Norrlandtågen handlas upp och SJ och Green Cargo går med underskott som ska täckas av staten. SJ:s vd har nyligen

begärt en miljard kronor i tillskott från staten - det vill säga skattemedel.

Men visst är det så att tåget behövs på flera ställen, för pendlare och vissa godstransporter och mellan stora städer. Men flyget behövs också. Flyglinjer till Hudiksvall, Gävle och Söderhamn har lagts ner på senare tid men frågan är vad som är orsak och verkan.

I Gävles fall ligger orten för nära Arlanda för att flygtrafik ska fungera men avflyttningen och företagsflykt från de andra orterna kan ha berott på dåliga kommunikationer.

Finns inte näringslivet kvar behövs heller inget matarflyg till och från Arlanda. Det gäller även för Mora och Borlänge. De internationella förbindelserna Världen - Arlanda - Dalarna kan inte vara beroende av tåg allena. Men det kanske är bilen som Leif Lindström vill hänvisa till?

HARALD ROSÉN

Mer läsning

Annons