Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Banverket rustar trummor för tre miljoner kronor

Annons

En tidigare inventering av samtliga trummor har nämligen givit för handen att 15 av trummorna är i behov av åtgärder. I sammanhanget kan nämnas att det företrädesvis handlar om mycket gamla stentrummor som anlades redan när dåvarande SWB-banan (Stockholm Wästerås Bergslagens Järnväg) drogs fram genom Barkenbygden vid tiden kring förra sekelskiftet.

- Trummorna ska repareras och en del måste kanske bytas ut. Ofta är det fråga om trummor som är intakta sedan den tid då järnvägen byggdes, berättar Roland Olsson, banområdeschef på Banverket, Mellersta regionen i Borlänge.

- Men med årens lopp kan stenarna röra sig. Framför allt gäller det de yttre stenarna. Problemet är då att det går in vatten mellan stenarna och därmed dräneras inte omgivningen som den ska, fortsätter han.

Ett problem i sammanhanget är också trummor som i förekommande fall har slammat igen så att dikesvatten tenderar att dämmas upp vid sidan av banvallen.

- Vi kommer att arbeta med olika metoder. En sådan är att man tätar trummorna invändigt med en sorts stor armerad strumpa. Ett annat sätt att få trummorna att fungera bättre är att göra förlängningar med cementrör.

Med anledning av de förestående jobben längs järnvägen har Banverket lagt in en ansökan om tillstånd hos länsstyrelsens miljövårdsenhet. Detta i enlighet med Miljöbalkens nionde kapitel paragraf elva. Trumreparationer klassas nämligen formellt som markavvattning.

- Så fort det handlar om arbeten med vatten måste man ha tillstånd, klargör banområdeschefen.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons