Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Avregleringshysteri manar till eftertanke

Annons

I sin kommentar fredagen 11 augusti tar chefredaktör Christer Gruhs Tåg i Bergslagens misslyckade inledning som intäckt för sina argument för en satsning på väginvesteringar och en nedläggning av Västerdalsbanan.

För alla oss som är järnvägsanställda och tror på järnvägens möjligheter är okunskapen bland opinionsbildare och andra "experter" det största hotet mot den näring som vi är verksamma inom.

När de borgerliga partierna alierade sig med socialdemokraterna om en avreglering och senare även en bolagisering och nedläggning av SJ så gjorde man enligt min mening svenska folket en "björntjänst".

Nu har marknadskrafterna och kostnadsjakten i en redan olönsam transportbransch fått fritt spelutrymme och konsekvenserna får de anställda och kunderna ta, allt i mammons namn.

Nu ropar företrädare för de ovanämnda partierna om "plåster" när det egentligen behövs en "operation". Här finns det anledning till självrannsakan för länets borgerliga och socialdemokratiska riksdagsledamöter.

Om inte trafiksystem eller banor får möjlighet att utvecklas med staten som garant och med ett engagemang från lokala företrädare så avvecklas verksamheten med eller utan hjälp från Christer Gruhs, Annika Rullgård eller andra "trafikexperter".

Jag tror på Tåg i Bergslagen!

LEIF LINDSTRÖM

Svar direkt:

Det är lokförare Leif Lindström väl förunnat att tro på Tåg i Bergslagen. Men kundernas, det vill säga resenärernas, tro på tågbolaget har säkert fått sig en ordentlig knäck av det som hänt i vinter. Men resenärernas krav på goda kommunikationer är kanske inget som bekymrar det fack och parti som Leif Lindström representerar?

CHRISTER GRUHS, chefredaktör

LEIF LINDSTRÖM

Mer läsning

Annons