Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Att vägleda konsumenterna är att spara i kommunerna

Annons

Tolv procent av landets kommuner sviker sina invånare genom att inte ha en kommunal konsumentvägledning. En av dem är Vansbro. Detta trots att behovet bara växer, att verksamheten bara tar någon promille av kommunens budget och att den faktiskt lönar sig, även för kommunen. Sveriges Konsumentråd accepterar inte denna regionala orättvisa. Alla konsumenter ska ha samma förutsättningar oavsett bostadsort.

Bristen på konsumentverksamhet drabbar invånarna, inte minst dem med svag ekonomi. Det innebär att konsumenternas makt minskas. Det är oacceptabelt.

Politiker i 254 av landets 290 kommuner har förstått vikten av kommunal konsumentverksamhet. Sveriges Konsumentråd kräver att alla behandlas lika. Vägledning ska finnas i alla kommuner. Och den ska vara fullgod, inte bara vara ett "alibi" med någon timmes telefontid i veckan eller liknande. Blir det ingen skärpning krävs lagstiftning och då tvingas kommunerna att införa konsumentverksamhet.

Sammanlagt är det 800 000 invånare i 36 kommuner som inte har någon konsumentvägledning. Det visar Konsumentverkets senaste kartläggning från april i år.

Ytterligare ett 30-tal kommuner har en verksamhet på bara några timmar i veckan, vilket är klart otillräckligt.

Sveriges Konsumentråd har dagligen kontakt med konsumenter som stött på problem och ber om hjälp i privata ärenden. Frågorna handlar om allt från telefoni, Internet, bilar, fastighetsköp till hantverkstjänster. Många gånger har konsumenterna försökt få hjälp från sina kommuner och är frustrerade över att de inte lyckas få svar.

Att vara konsument blir allt mer komplext. Mer handel över gränserna, ökad e-handel, fler val, ökad konkurrens, nya typer av tjänster med mera innebär möjligheter men också fällor.

Det är mycket att sätta sig in i, mycket man ska kunna och vara förberedd på. Samtidigt som det finns många säljare som är okunniga om vad som gäller. Samtidigt som reklamen hittar nya vägar. Samtidigt som det kommer nya former av bedrägerier.

Dagens lokala modell är framgångsrik. Varje år löses cirka 100 000 tvister lokalt - snabbt, effektivt och billigt för samhället. Bara genom att finnas bidrar konsumentvägledningen till en skärpning. Det seriösa näringslivet tillhör i många kommuner de största tillskyndarna av kommunal konsumentverksamhet.

Det är därför Sveriges riksdag beslutat att vi ska ha kommunal konsumentverksamhet. Flera gånger till och med. Kostnaden är i storleksordningen en femkrona per invånare och år. Betalar man inte den så dyker kostnaden garanterat upp på ett annat ställe - i form av ökade sociala kostnader. Det vinner varken den enskilde, kommunen eller näringslivet på.

Konsumentvägledarna gör mycket mer än många tror. De löser tvister, informerar såväl konsumenter som företag om rättsregler, bevakar marknaden, samarbetar med skolor, samverkar med andra kommunala organ. Att tro att "någon annan" kan ta hand om sådant är att lura sig själv. Statliga myndigheter får inte ge enskild rådgivning. Sveriges Konsumentråd har inte resurser för det.

Banker och andra privata företag har mycket att bidra med, men råden är knappast opartiska och de utsatta konsumenterna faller utanför.

JAN BERTOFT

INGER PERSSON

Jan Bertoft är generalsekreterare i Sveriges Konsumentråd och Inger Persson är ordförande i Sveriges Konsumentråd.

Xx

Mer läsning

Annons