Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Arbetspendling blir omöjligt"

Annons

- Det är bara att konstatera att Tåg i Bergslagen som är den som ska driva kravet på bättre tågtidtabeller mot SJ inte vill förbättra tågets förutsättningar. De vill inte ta till sig våra argument och hur ska de då kunna ta strid för bättre pendeltider. Nu mister vi en tur.

- Från i sommar kommer tidtabellen att försämras och att arbetspendla från Mälardalen till Ludvika blir i praktiken omöjligt, säger Stelin.

Stelin hade önskat att Tåg i Bergslagen hade starkare nypor.

- De snackar om visioner för 2004. Vi lever i 2003 och det är nu vi behöver tåg och inte om ytterligare ett år.

- Harry var noga med att påtala att vi inte var intresserade av 2004 utan av förbättringar 2003 och inte försämringar.

Bengt Stelin misstänker att tidtabellen läggs fram för att ge svart på vitt att resandet minskar så att Tåg i Bergslagen kan lägga ned tågtrafiken på Ludvika.

Ludvika och Smedjebacken hävdar att befolkningsunderlaget på 37 132 personer är värt mer än fyra dubbelturer per dag (fem i dag).

De påpekar att Fagersta, Norberg och Skinnskattebergs kommuner med ett underlag på 22 986 personer får 13,5 dubbelturer (14 i dag).

- Siffrorna visar att Tåg i Bergslagen och SJ vill att trafiken ska stanna i Fagersta.

- Tåg i Bergslagen säger officiellt att det är svårt att förbättra tiderna då våra krav rubbar tiderna nere i Mälardalen.

Tågkommitten mellan Ludvika och Smedjebacken ska ändock försöka påverka förhandlingen mellan Tåg i Bergslagen och SJ som den 11 mars ska fastställa den nya turlistan.

Stelin tycker att Tåg i Bergslagen åtminstone ska hävda dagens tågtidsavtal med SJ för det räddar i vart fall dagens turtäthet.

- Om Prenler vill så har han denna vetorätt, säger Stelin.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons