Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ångslup börjar ta form

Annons

För drygt ett år sedan fick bland annat Jarl Hedbom kontakt med Östen Brolin i Stockholm.

Det visade sig att Brolin var ägare till ångslupen Runn. Båten var under renovering och i stort sett allt mekaniskt var renoverat och på de gamla spanten hade ny åtta millimeter tjock fartygsplåt svetsats.

Renoveringen hade kostat cirka en miljon kronor och båten värderades i det skicket till 1,2 miljoner kronor.

Brolin var intresserad av att hitta en samarbetspartner som kunde hjälpa till med att färdigställa båten.

I all hast bildades en vänförening i Smedjebacken och den blev omgående ägare till 51 procent av båten. Senare har det dock visat sig att det är lättare att få stödpengar om båten ägs helt av vänföreningen och därför överlät Brolin hela äganderätten på vänföreningen.

- För honom är det viktigaste att den blir färdigställd och bevarad, säger Jarl Hedbom.

Med hjälp av 50 000 kronor från bland annat EU, kunde båten transporteras till Smedjebacken och tämligen omgående började arbetet med att bygga upp båten. Det som fattas är hela överbyggnaden, men arbetet underlättas av att alla beslag och liknande finns bevarat.

I dagsläget har arbetet kommit så långt som att pannan är på plats och redan nu är det klart att det inte blir någon vedeldning i pannan. Istället installeras en oljebrännare och arbetet underlättas av att det finns en rad tankar monterade.

- Det är för mycket arbete med veden och dessutom skulle den ta alldeles för stor plats, säger Jarl Hedbom.

Stommen till taket är i stort sett färdig. Det som återstår är att den ska få sitt slutgiltiga läge, men det kan inte göras förrän båten ligger i sjön och det syns vilken vinkel båten får i vattnet.

Eftersom det handlar om en så omfattande renovering som det gör kommer båten att räknas som ett nybygge och det innebär att kraven från sjöfartsverket blir strängare.

- Vi måste begära dispens för flera av kraven och räknar också med att få det, säger Jarl Hedbom.

Tanken är att när båten är klar ska den kunna ta drygt 50 passagerar, lite drygt en busslast och de ska kunna erbjudas en lättare förtäring.

När båten kommer i sjön och kan börja användas är lite oklart, även om mycket har gjorts är det mycket som återstår och det hela är långt ifrån finansierat i dagsläget.

Men i samband med julskyltning-en första advent kommer det som är gjort att visas upp för Smedjebacksborna.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons