Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ångbåtspremiär på sjön Haggen

Annons


Redan i slutet på 1960-talet började sökandet för Nils Larsson efter rätt ångbåt att köpa.

- Jag tycker om det lugna tempot. Att slippa hålla på med diesel eller bensin, säger han.

I slutet av 1990 blev det äntligen napp. Den lilla ångbåten, Axelberg 1, blev Nils. Båten är sju meter lång och ger en stillsam avkoppling där den glider fram i sin maxhastighet på fem knop.

Nils Larsson, 57, växte upp vid sjön Haggen men flyttade sedan till Linköping. I dag arbetar han vid universitetet men återvänder gärna hem på somrarna.

Ångbåten har han i Kinda kanal men i år valde Nils att ta med den till sommarstället vid sjön Haggen.

Han har pratat med ortsbor men ingen kan minnas att det någonsin gått en ångbåt på sjön. Något sjökort har han inte heller lyckats hitta.

- Jag har hört att det ska finnas ett med djupkurvor men jag har inte fått tag på det, säger han och visar det enda "sjökort" han har. En vanlig karta.

För att vara på den säkra sidan har en modernitet installerats i kajutan. En Sonar som visar hur botten framför båten ser ut.

- Det djupaste stället jag hittat visade på 39 meter här i Haggen.

Ångbåten har under sin vistelse i sjön väckt en hel del uppmärksamhet.

Med ångvisslan förmedlar Nils Larsson sina manövrer, men det är sällan båtfolket på sjön förstår signalerna.

- De kan inte språket, konstaterar han.

Men Nils blir inte sur. Glatt signalerar han att han byter till babord när en mötande båt kommer farande på fel sida. Andra gånger visslar han till vinkande landkrabbor.

- Det är dåligt med farleder och bryggor för ångbåtar i Hagg-en, säger Nils med ett leende.

Under sommaren har Nils invigt två bryggor till ångbåtsbryggor. Det skedde traditionellt med dop i punsch.

Det finns fler sätt att väcka uppmärksamhet än genom att dra i visslan.

- Lägger jag in enris blir det att lukta en och lägger jag in kol luktar det ånglok. Om jag slänger in en gammal stövel blir det riktigt svart rök, skrattar Nils.

Hans favoritved är riktigt torr björkved. Förrådet i båten räcker för en veckas åkning.

Det finns ingen riktigt bra ramp för att lägga i eller ta upp båtar från Haggen. Det är något som Nils hoppas ska fixas i framtiden.

Om han återkommer med båten även nästa sommar är dock osäkert.

- Jag bestämmer mig inte så långt i förväg. Det enda jag vet är att jag vill göra två turer med båten. Den ena är till Säffle och den andra är till Töcksfors.

Ända fram till i november brukar Nils ha sin båt i vattnet.

- Det är så strömt i Kinda kanal att det tar tid innan det fryser. Inne i kajutan värmer ångpannan och även det gör att båtsäsongen förlängs en hel del.

Under vintern står båtlivet stilla men när våren kommer börjar pysslandet. Innan det åter är dags att till stillsam dragspelsmusik och en kaviarmacka glida runt i någon sjö eller kanal.

INGELA HALLGREN

Mer läsning

Annons