Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allting har sin tid

Annons

Tala om intresse och engagemang: de andliga sångerna i radio om söndagsmorgnarna har givit luft i lungorna.

Klockan sex. Vilken okristlig (förlåt) tid! Vem lyssnar då?

Telefonrösterna har varit många - de flesta har hejat på dem som protesterar. En och annan, som har tidiga morgonvanor både helg och söcken tycker att det kan vara som det är.

"Fast det skadar ju inte om reprisen kom tillbaka".

En av dem som hört av sig vill också tala om den programpunkt som heter: "Den tidiga morgonandakten". Den kommer klockan 05.45. När folk sover.

- Jag brukar tänka: Nu går det där ut i luften och bara försvinner och ingen människa hör på. Det är fina inlägg, men det är meningslöst om ingen lyssnar.

Tillbaka till ett meddelande från en läsare.

Så här skriver han:

- Har med intresse läst din krönika om andliga sånger. Tror att sångerna på Sveriges Radio ligger i samma grupp som dansband. Det är något man vill ha bort. P1-chefen Hanna Stjärnes svar tycker jag är svammel.

Hon vill naturligtvis lägga ner programmet och det gör man med SJ-metoden. Tågen stannar inte vid stationerna, färre passagerare, vi kan lägga ner.

Klockan 06.00 om söndagsmorgnarna betyder få lyssnare. Så gör man en lyssnarundersökning och kan lägga ner för ingen lyssnar.

På samma sätt försöker man få bort dansbandsmusiken, menar mannen som hört av sig till Bonus. Man ändrade Svensktoppen för att få bort dansbanden, och i programmet I afton dans ändrar man upplägg hela tiden.

För några år sedan sa nån chef på SR i tidningen Aftonbladet att man satsade mest på tonårs-

dunka-dunka för den som lyssnar till mogen musik, typ dansband, skulle ändå snart dö. Andliga sång-lyssnare tillhör väl också den gruppen?

Jag tycker att radio och tv visar ett stort lyssnarförakt och den här kulturmaffian i Stockholm bryr sig inte om vad folk tycker ute i landet.

Tv ger snart bara tävlingsprogram i studio. Tacka vet jag radio Rättvik. Där kör man 60-talsmusik och dylikt som folk vill ha hela tiden. "Inget dunka-dunka".

Så långt ett meddelande som kommit via datorn.

En liten kommentar kanske.

På marknaden - alla kategorier - möter vi en ungdomsfixering, som stundom får slagsida. Man riktar in sig på att "sälja" till ungdomen, att påverka. Kläder, musik, tankar och rent av fostran. Och glömmer stora grupper.

Men, det är väl så, att den som är ung i dag, är medelålders i morgon. Och kanske tänker om.

Ett aktuellt debattexempel: Himlaspelet. Man gör om litet här och var i Himlaspelet med grundtanken att locka fler besökare, helst med tonvikt på ungdom. Men Himlaspelet är så starkt i sig självt att inga omgörningar behövs. Låt den ursprungliga texten gälla, sådan Rune Lindström under kamp skapade den.

Underskatta inte dagens ungdom - den växer till sig. Och kanske hittar de vad det lider, vägen till Leksand och Guds gröna grop.

Till detta är bara att lägga några ord ur Predikaren i bibeln: "Allting har sin tid och varje syssla under himmelen har sin tid. Födas har sin tid och dö har sin tid. Plantera har sin tid och upprycka det planterade har sin tid..."

Mer läsning

Annons