Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alls ingen höjdare

Annons

Kjell Sverre bor i Oxberg och jobbar vid Försvarets materielverk i Stockholm.

- Men jag reser över hela Sverige och därför har jag årskort som gäller med Skyways och SAS. Om jag efter påsk flyger med EEE får jag lösa ett dyrt tillägg, vilket det aldrig kan bli fråga om. Därför flyger jag hem med Skyways över påskhelgen och tar Skyways från Borlänge efter påsk.

- Jag flyger ett par gånger i veckan till och från Mora, men i fortsättningen blir det alltså att bila från Oxberg till Borlänge och vice versa, med de nackdelar det innebär.

- Jag är oerhört missnöjd över den här nyordningen, summerar Kjell Sverre.

Nyordningen innebär inte bara att EEE erbjuder ett mindre flygplan, Jetstream. Det blir dessutom bara två dubbelturer per dag mot utlovade tre.

Detta beroende på att EEE inte får kombinera linjen med trafiken på Sveg som bolaget hoppats.

Nyordningen medför även kraftiga prishöjningar enligt Leo Persson, Idre, även han flitig flygresenär.

- Efter vad jag inhämtat vill EEE ha 2 283 kronor för den billigaste enkelturen och billigaste tur och retur-biljetten kostar 3 675 kronor. Det här kommer att skrämma bort många och för egen del kan jag tänka mig att det blir mera tågåkande framöver.

- Fast, tillägger Leo Persson, tar man flyget efter påskhelgen kan man nog lätt få känslan av att åka i privatplan. Det är säkert inte många som åker.

Thommy Backner, Högfjällshotellet, är en annan flitig flygresenär på Moralinjen och innehavare av årskort. Han skräder inte orden.

- Det här betyder dödsstöten för flyget i Mora. Jag tänker inte springa omkring med bagaget över hela Arlanda, utan i fortsättningen blir det andra färdsätt till Arlanda.

- Jag tycker det här låter helt värdelöst och det drabbar inte bara mig personligen, utan tyvärr även alla våra gäster.

Siljanssågen med tillhörande bolag använder flyget mest av företagen i Mora.

Kenth Billebo, chef för Wood Products AB, konstaterar att med de priser EEE presenterat kommer de inte att få några resenärer.

- Jag flyger tämligen regelbundet från Sverige till Tokyo och betalar aldrig över 7 000 kronor. Då betalar man inte mer än halva summan för att komma till Arlanda.

- Att det sedan inte är genomgång på bagaget är också något högst motbjudande.

- Min personliga uppfattning är att det här kan vara dödsstöten för flyget i Mora. Det enda positiva som presenterats är den tidigare kvällsavgången från Arlanda, men den uppväger ingalunda alla nackdelar, summerar Kenth Billebo.

Sammanfattningsvis tycks det inte finnas någon större entusiasm bland resenärerna över att EEE trots allt lovat upprätthålla flygtrafiken mellan Mora och Arlanda sedan Skyways "tagit sin Saab ur skolan".

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons