Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alla överklagningar fällde avgörandet

Annons

Varför lyfte regeringen ur riksväg 50 genom Ludvika från den stora vägplanen?

-Av två skäl. Dels låg projektet väldigt sent i planen där Vägverket sagt att det skulle bli byggstart tidigast 2013. Dels har vi 290 överklagandeärenden och det kommer att ta flera år att gå igenom dem. Att vägen är dyr är inte huvudmotivet utan det är de 290 överklagningarna.

När ska den nu beslutade vägplanen revideras?

-Hela planen omfattar tolv år och om fyra år kommer ett nytt beslut som avser de sista åtta åren.

Finns det en möjlighet att Ludvikavägen kommer med då?

-Det vill jag vare sig lova eller utesluta. Nu har vi valt att lyfta bort vägen för att förslaget alldeles uppenbarligen både berör och upprör många människor.

Vad bör Ludvika kommun och Vägverket göra för att riksväg 50 ska få plats i den stora nationella vägplanen i framtiden?

-Man får fundera över den kritik som har framförts. Vägen är tänkt att gå fram genom känsliga områden och man måste alltid sträva efter dialog och öppenhet. Jag kan inte värdera hur oroliga folk i Ludvika är men det har kommit ovanligt många överklagningar, även i jämförelse med andra betydligt större vägprojekt.

Bör de fundera på att utreda en ny sträckning?

-Det vill jag inte gå in på. Men det är ju bara att konstatera att det råder ett stort lokalt motstånd mot riksvägsdragningen. Det kan finnas behov av att göra saker i Ludvika.

Är Ludvikavägen det enda föreslagna vägprojektet i landet som inte bedöms bli lönsamt?

-Nej, det finns fler sådana både väg- och järnvägsprojekt.

Ludvika kommun hade hoppats på att regeringen skulle godkänna att åtminstone någon deletapp av riksvägsbygget skulle få påbörjas. Var det en lösning som någon gång diskuterades i regeringskansliet?

-Nej, med tanke på att det ligger så många överklagningar så går det inte att börja med en etapp. Börjar vi med ett bygge måste vi veta att vi kan bygga klart.

Ludvikas riksdagsman Per-Erik Granström (s) är kritisk till att vägen mellan Borlänge och Falun har prioriterats före Ludvikavägen. Din kommentar?

-Det är olyckligt att han ställer dem mot varandra. Vägen mellan Tallen och Ornäs grundar sig på ett löfte som gavs i försvarsbeslutet när Falun förlorade regementet. Det är viktigt också för Ludvika att det går bra för Falun och Borlänge.

Som en förberedelse för riksvägsbygget har kommunen löst in fastigheter för cirka 8,5 miljoner kronor. Bör Vägverket ersätta kommunen för dessa utlägg trots att vägbygget inte blir av?

-Frågan är ny för mig så där har jag inget svar. Men jag är säker på att det finns någon form av policy om hur Vägverket ska agera.

Har du själv kört på riksväg 50 genom Ludvika någon gång?

-Många gånger, jag är från Hällefors så jag känner väl till vägen och hur terrängen ser ut och inser att det finns önskemål om att komma ifrån den nu nuvarande sträckningen.

Vilka för- och nackdelar ser du med att riksvägen går rakt igenom stan?

-Många köpmän ser det säkert som positivt, det är enkelt att stanna till vid kiosken, macken eller affären. Samtidigt blir det en stor belastning på miljön inne i stan och ökade risker för oskyddade trafikanter som gående och cyklister. Jag tror att det är bra om de stora vägarna så långt möjligt dras utanför själva centrum.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons