Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alkolås skyddar mot både skador och stöld

Annons

Med värdetransporter menar vi här alla persontransporter och framför allt transporter för barn och ungdomar. Transporter av farligt gods är också en viktig målgrupp.

Bakgrunden till vägverkets engagemang vad gäller alkolås är:

p Tio procent av befolkningen beräknas ha en överkonsumtion av alkohol.

p Alkoholkonsumtionen ökar kraftigt. Enbart under 2001 var ökningen sju procent.

p I cirka 25 procent av alla dödsolyckor finns alkohol med i bilden.

p Bland unga förare som förolyckas i trafiken är andelen alkoholpåverkade cirka 50 procent

Förutom Vägverkets engagemang vad gäller alkolås, ska staten bedriva en utökad försöksverksamhet med villkorligt körkort från 1 oktober 2003, i hela landet. Den som har ertappats för rattfylleri får avtjäna sitt straff men får ansöka om ett körkort och kan efter prövning få ett villkorligt körkort. I det villkorade körkortet ingår alkolås som ett av villkoren, tillsammans med hälsokontroller och behandling. Att ingå i denna försöksverksamhet kostar cirka 40 000 kronor för två år.

Dagligen kör cirka 14 000 personer onyktra. När man kör bil onykter vet vi genom studier att detta oftast indikerar att man har tappat kontrollen över sitt alkoholintag. Att tappa kontrollen över sitt alkoholintag innebär ofta att man också tappat kollen på omgivningens behov och krav. Detta tillstånd kräver, också för trafiksäkerhetens skull, stora individuellt inriktade insatser och den enskildes uppvaknande. I trafiksäkerhetsarbetet behövs också beteendepåverkande insatser inte minst för att befästa unga människors attityder till att inte köra bil alkoholpåverkade.

Vi vet att risken för att åka fast för rattfylleri är en återhållande faktor på människors benägenhet att köra onyktra. Men ska vi vara realistiska så kommer risken för att åka fast för rattfylleri att vara förhållandevis liten, trots polisens angelägna satsningar på kontroller.

Ett alkolås kostar med installation och service i dag cirka 20 000 kronor. Nya och billigare lås är på väg in på marknaden och priset påverkas om efterfrågan ökar.

Förutom att alkolåset är ett skydd mot att människor kör alkoholpåverkade, så påpekar de som använder alkolås i sina företag, att alkolåset kan ge ett närmast 100 procentigt stöldskydd. Ett försäkringsbolag har redan beslutat om sänkt premie om en bil har alkolås. Detta torde vara en affärsmässig värdering för att relatera avgifterna till skaderisken och det borde få övriga försäkringsbolag att göra samma sak.

I debatten hävdas ibland att företag som installerar alkolås kan komma att uppfattas som "problemföretag". Detta är givetvis inte fallet. De företag som ingår i Vägverkets alkolåsprojekt ser alkolåsen som en del i att också kunna kvalitetssäkra trafiksäkerheten. De företag som redan har använt alkolås under en period är positiva. Kunderna uppfattar ofta låsen som en kvalitetssäkring och därmed blir de en konkurrensfördel för företaget. Alkolåsen fungerar numera också bra. Det påstås då och då att det skulle vara lätt att genom luftkompressorer och dylikt kunna fuska sig runt själva tekniken. Dessa rykten saknar relevans. Alkolåsets känslighet gör att detta inte fungerar.

Det återstår kanske mycket opinionsarbete för att få krav på alkolås i alla bilar, men klart är;

p alkohol i trafiken åsamkar många människor omätbart lidande och sorg och orsakar stora kostnader för samhället.

p en bil med alkolås kan hindra onyktra förare att köra.

Detta motiverar en bred satsning på alkolås, som kanske också måste få kosta.

ÅSA ALEXANDERSSON

Mer läsning

Annons