Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åkeriförening kliver in i datorvärlden

Annons

Tom Höglund har sina rötter i Dalarna men flyttade redan som barn till Stockholm.

Hans far jobbade inom transportbranschen och det kändes naturligt för Tom Höglund att med tiden gå i sin fars fotspår.

Han började dock sin yrkesbana som pilot inom flygvapnet innan han började jobba med mer jordnära transporter.

Han har sedan dess jobbat hos en rad olika transportföretag. Senast var han vd hos Kungsholmens åkeriförening.

- Jag började längta till Dalarna och sökte medvetet ett jobb i dessa trakter.

När jobbet som chef för SLT dök upp kände han att det kunde vara något för honom.

- Innan dess hade jag anmält mitt intresse för ett jobb i Dalarna hos en headhunter, berättar Höglund.

(En headhunter har som specialitet att handplocka fram kandidater till jobb som ställer höga krav på kompetens eller något annat som kan vara av vikt för det aktuella jobbet).

En av de första åtgärderna som Höglund genomförde var att alla skulle jobba i en öppen miljö. Det innebär bland annat att alla har insyn i vad alla på arbetsplatsen håller på med.

- Vem som helst kan gå in i min kalender och se vad jag har planerat en speciell dag och jag kan se vad mina medarbetare har inbokat, säger Höglund.

Han ser många fördelar med detta sätt att jobba, bland annat kan någon på kontoret boka in möten i hans kalender och han kan se om någon annan är uppbokad en speciell dag.

- Detta gör att vi kan boka möten och kundträffar utan att behöva kolla ett otal gånger med varandra.

Han ser andra fördelar med detta sätt att jobba, bland annat handlar det om att det går mycket snabbare att få ut information.

- Detta handlar inte bara om oss som jobbar på kontoret, utan lika mycket om de åkerier och entreprenadföretag som är medlemmar i SLT, säger Höglund.

Enligt honom är det cirka 75 procent av medlemmarna som i nuläget har tillgång till datorer och möjlighet att ta emot e-post.

- Genom att jobba på det här sättet blir vi effektivare och därmed tjänar alla inblandade på det, vi på kontoret kan lägga resurser på andra saker och delägarna får exempelvis tidigare information om olika jobb.

Han tror att det går att utveckla tekniken betydligt mycket mera, bland annat satelitnavigering där det på en skärm syns var alla bilar finns och därmed går det att snabbt dirigera om en lastbil.

Det som främst kommer att hända är att SLT ger sig ut på marknaden för entreprenörsuppdrag. Det kan handla om bygget av en väg, anlägga en tomt eller bygga en vägtunnel.

- Det finns bara ett företag i bygden som håller på med sådant, så där tror vi att vi kan vara med och konkurrera, säger Höglund.

Han jobbar också med ett större projekt med inriktning på flygfrakt där SLT skulle bli kordinator.

Bakgrunden är att allt som ska gå med flygfrakt från Mellansverige körs med lastbil till Arlanda. Där lastas det om och körs sedan med lastbil till exempelvis Köpenhamn, Frankfurt eller Bryssel för vidare transport med flyg ut i världen.

Tom Höglunds idé är att utnyttja den flyggodsterminal som står oanvänd i Örebro och utgå därifrån i stället för vidare transport ut i världen.

- Det handlar om många timmar som skulle sparas för de företag som skickar med flyg, om godset gick över Örebro i stället för Arlanda, säger Höglund.

Samordningen av transporterna skulle skötas från SLT i Ludvika och Höglund tror att det skulle behövas tre nya medarbetare i inledningen. När det hela kan komma i gång är för dagen lite oklart.

Höglunds framfart har satt tydliga spår i verksamheten och han är medveten om att det varit en jobbig period för många.

- Det var så till en början för de flesta, men i dag tror jag de flesta upplever det som positivt.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons