Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

9:an för effektiv trafik

Annons

Just nu åker Rikstrafikens generaldirektör Kjell Dahlström runt och förankrar den här idén. Han har redan träffat kommunikationsdirektörer och SJ.

I går var han vid länsstyrelsen i Dalarna och avslöjade sina tankar. Nu väntar länstrafikbolagen och järnvägsutredningen. Och sedan Banverket och näringsdepartementet.

- Genom att köra tågen i den här slingan skulle vi kunna få en mycket effektivare tågtrafik, anser Kjell Dahlström.

- Många av de tåg som körs i dag körs en viss sträcka, står sedan still, och kör sedan tillbaka. Kan man i stället köra en slinga så utnyttjas tåget mer, det blir tätare tågturer och färre byten, säger Kjell Dahlström.

- Jag uppfattade det som ett stort intresse från kommunikationsdirektörerna. SJ var lite tveksamma, säger Dahlström.

Landstinget har tidigare lanserat samma idé under namnet ringlinje. Det möttes av en hel del protester. Många är rädda för att detta kan gå ut över Dalabanan.

- Men det är ju precis tvärt om. Det här handlar om ett vinna-vinna-koncept. Trafiken på linje nio ska gå åt båda hållen. För Falun/Borlänges del innebär det att man får många fler möjligheter att ta sig till Stockholm. Man kan välja åt vilket håll man vill åka, säger Dahlström.

Han tror också att det skulle vara lättare att övertyga både Banverket och näringsdepartementet om vikten av att tidigarelägga nödvändiga investeringar med ett effektivare persontågsystem.

- Banverket brukar vara lyhörda för marknadsanpassningar, alltså investeringar som ger bra utväxling i form av nytta.

I grova drag är det, enligt Dahlström, följande investeringar som bör till:

Dubbelspår mellan Falun och Borlänge.

Sex mötesspår mellan Sala och Uppsala.

Förbättring av signalsystemet mellan Sala och Borlänge.

Kommer inte detta att slå sönder upplägget med Tåg i Bergslagen?

- Nej, möjligen att det flyttar fokus något. En tanke kan vara att vi och Tåg i Bergslagen tillsammans upphandlar linje 9, säger Dahlström, som också pekar på att det finns fler intressanta tågsträckor för Rikstrafiken.

Bland annat nämner han planerna på att köra persontrafik på sträckan Karlstad-Borlänge/Falun via Kristinehamn och Ludvika.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons