Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

50 000 bussresor - på en dag

Annons

- Det är mycket glädjande att vi nu bryter den nedåtgående trenden, säger vd Christer Silfverin.

I flera år har Dalatrafik tappat resande.

- Den tendensen har funnits i hela landet. Därför känns det extra skönt med den här uppgången.

Samtidigt kan Dalatrafik presentera ett nollresultat för förra året, i stället för ett förväntat underskott på 5-6 miljoner kronor.

Hela koncernen Dalatrafik, som också omfattar Bussgods, Dalabuss och Fastighetsbolaget, gör en vinst med 7 miljoner kronor.

- Jag är mycket nöjd med det samlade resultatet. Det finns inga trollslag som gör den här resultatförbättringen. Jag hoppas att vår marknadsföring gett resultat. Vi har en bra kostnadskontroll, och vi har haft en väl genomförd prisökning, säger Silfverin.

Vad menar du med väl genomförd prisökning?

- Prisökningar brukar alltid mötas med kritik och minskade volymer. Men vi har fått bra förtåelse för vår prisökning, passagerarna verkar acceptera den. Jag tror det är viktigt att kunna komma med något när man höjer priserna. För oss var det satsningen på Tåg i Bergslagen som gav ett mervärde.

Han pekar på att prisökningen var den första sedan 1996, och att resenärerna förstått att man nu måste höja priserna.

Silfverin berättar samtidigt att Dalatrafik får höga betyg från Svenska lokaltrafikföreningens undersökning, kollektivtrafikbarometern. Under 2001 har drygt 28 000 personer i landet svarat på frågor om kollektivtrafiken.

- Dalatrafik ligger på riksgenomsnittet eller högre på 14 av 17 frågor. Vi får höga betyg för information, trygghet, pålitlighet, bekvämlighet, föraruppträdande, prisvärdhet och att det är lätt att köpa biljetter.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons