Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Dalarnas län

Debatt
Replik: Busstrafiken borde drivas i egen regi – då kan den förbättras

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

"För att öka antal turer på sikt behövs först fler som åker. Därför har vi lagt förslag om att åka kollektivt för 10 kronor om dagen i hela länet genom ett årskort." Det skriver regionpolitikern David Örnberg (V).

Bild: Lars Dafgård

Annons

Replik på debattartikeln ”Det är dags att sätta fokus på resenärerna” den 20/12 av Joakim Storck (C).

Utmaningen med kollektivtrafiken är att bilen är ett suveränt färdmedel från punkt A till punkt B. Precis när man vill, vilken tid som helst, speciellt i snöoväder när man egentligen borde lämna bilen hemma och åka kollektivt. I stället för att mäta antal bilar i länet (det finns ett otal finbilar med samma ägare så bilstatistiken haltar rätt mycket) så kanske man ska mäta hur bekväma dalfolket är i stället!

Det finns ju ett antal parametrar som påverkar kundnöjdheten. Om vi börjar med fotfolket, vi håller oss till bussförarna, som har en relativt låg lön med ofta horribla arbetstider samt stressade körtider, de tvingas byta arbetsgivare vid varje upphandling, ibland oftare, köra åt bussbolag vars ägare ska ha så stor vinst som möjligt. På det kommer ett parti som Storck (C) representerar som vill försämra arbetsrätten!

Annons

Annons

Till det ska vi lägga på en tidtabellsförändring som inte var helt lyckad från Dalatrafiks sida som människor först nu börjar vänja sig vid. Förändringar i människors invanda vardag innebär oftast mindre kundnöjdhet. Vet inte riktigt hur Storck tänkt sig att få upp kundnöjdheten med dom förutsättningarna.

Därför har V föreslagit att busstrafiken ska drivas i egen regi så att Dalatrafik får skarpa verktyg att förbättra kollektivtrafiken.

Därför har V föreslagit att busstrafiken ska drivas i egen regi så att Dalatrafik får skarpa verktyg att förbättra kollektivtrafiken. I sin debattartikel skramlar Joakim Storck (C) mest med tomma lådor. En buss kan av tidsskäl bara städas en gång per dag, tryggheten är god utom i några få förekommande fall och det arbetas redan nu aktivt med dom situationerna.

Vänsterpartiet har inte gett upp frågan om att utveckla kollektivtrafiken och har genom motioner i regionfullmäktige samt nämndsinitiativ i kollektivtrafiknämnden kommit med många förslag som gör kollektivtrafiken till ett attraktivare färdsätt för att bryta det Moment 22-förhållande kollektivtrafiken i dag har mot biltrafiken i Dalarna.

David Örnberg (V).

Bild: Stefan Rämgård-Östlund, Arkivbild

För att öka antal turer på sikt behövs först fler som åker. Därför har vi lagt förslag om att åka kollektivt för 10 kronor om dagen i hela länet genom ett årskort.

Nästan samtliga förslag som V lämnat har C i regionpolitiken aktivt motarbetat.

David Örnberg, ledamot för Vänsterpartiet i kollektivtrafiknämnden och regionfullmäktige

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy