Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Borlänge

Insändare
Batterier kommer inte att lösa transportsektorns omställning

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Biogas är en viktig pusselbit i omställningen till en fosssilfri transportsektor, skriver "Lasse".

Bild: Jerry Brodin

Annons

Borlänge Energi skrotar gasinvestering. I dessa tider när omställning av fordonsbranschen är en viktig del för att minska det fossila beroendet, drar företaget tillbaka investeringen med motiveringen att den inte är lönsam. Beslutet är anmärkningsvärt, bolaget saknar framtidsvision. Jag tror att företaget inte vill ta strid med boende som överklagat projektet. Man är konflikträdd.

Annons

Att energimyndigheten spår minskad efterfrågan i transportsektorn, tyder på att man är verklighetsfrånvänd. Det finns biogas, naturgas och vätgas. Biogas tillverkas genom rötning av organiskt material, elbehovet är minimalt i processen. Det har högre energiinnehåll än naturgas. Vätgas produktionen kräver en hel del elenergi. Naturgas är en fossilgas som innehåller kolväten, finns djupt ner i jorden. Det kommer på sikt att fasas ut. Biogas och vätgas är mycket viktiga delar i omställningen till ett fossilfritt samhälle.

Annons

Många tror att batteridrift ska lösa problemet i transportsektorn. Det är en orealistisk tanke. Den kan få en liten nisch i omställningen. Att ladda batterierna kommer att kräva mycket stora investeringar i elproduktion och elnät. 

Jordartsmetaller som behövs för batteriframställning produceras under mycket miljöskadliga förhållanden och det finns i begränsad mängd i världen. Kostnaderna för byte av batterierna kan bli en obehaglig överraskning. Finns indikationer att det ligger upp mot ett par hundratusen kronor för en personbil. Vi kommer att få effektbrist i Sverige, flera kärnkraftsaggregat har stängts av i södra Sverige. Där vi har den största konsumtionen. I norra Sverige produceras mestadels av effekten, den överförs söderut. Överföringskapaciteten till södra Sverige är begränsad. Tillståndsprövning, att byggda ny elproduktion och nya överföringsledningar är en byråkratisk process utan vett och sans. Det tar decennier och kostar enorma pengar innan allt är klart. Politikerna har satt Sveriges energiförsörjning i ett moment 22-tillstånd.

Annons

Det byggs en gigantisk batterifabrik i Skellefteå och i Luleå bygger SSAB för fossilfritt stål (Hybrit). Anläggningarna kommer att ha stora effektbehov. Det innebär minskad effekt till södra Sverige. Biogas är mycket viktig del i omställningen då den är ett miljövänligt bränsle, som förhoppningsvis har en snabbare tillståndsprövning. Dalarnas största åkeri Maserfrakt satsar stort på gasdrift. Gasum AB tror på en framtid med biogas och har  ansökt om miljötillstånd och satsar i Borlänge.

Lasse

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy