Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Falun

Debatt
Det är dags att sätta fokus på resenärerna

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

"Det är inte begripligt att Dalatrafik år efter år tillåts ligga i botten när kundnöjdheten utvärderas. Det är som att både politiker och anställda har gett upp." Det skriver Joakim Storck (C).

Bild: Lars Dafgård, Arkivbild

Annons

När kollektivtrafik diskuteras politiskt i Dalarna, så handlar det så gott som alltid om pris och kostnad. En del vill att resenärerna ska åka gratis, andra tycker att det redan kostar för mycket.

Kundnöjdhet och kvalitet diskuteras sällan. Samtidigt är det precis det som spelar roll för resenärerna. Dalatrafiks kunder är de minst nöjda i landet. Det måste vi ändra på!

Den årliga kundnöjdhetsmätningen kollektivtrafikbarometern visar att Dalatrafiks kunder är de minst nöjda kollektivtrafikresenärerna i landet. Så har det varit i många år. Resenärerna svarar att de är minst nöjda med sin senaste resa av alla bussresenärer i Sverige. De svarar också att de är minst sugna av alla på att rekommendera bussen till sina vänner. Varför debatteras inte det?

Annons

Kollektivtrafiken rymmer visserligen mer än bussresor, men det är bussen som är stommen i kollektivtrafiken. Det är bussen som (eventuellt) passerar där du bor. Reseanledningen är oftast vardagliga saker som att ta sig till jobbet, handla matvaror eller åka till gymmet. Då måste tidtabellen vara gjord så att det är praktiskt och enkelt att resa. Det måste vara tryggt, rent och snyggt ombord. Och det måste vara smidigt och prisvärt att köpa biljett.

Annons

Om många av de som trots allt åker kollektivt inte känner sig speciellt nöjda med resan så går det väl inte att förvänta sig att fler ska välja bussen?

Dessutom är det, tråkigt nog, så att andelen som åker kollektivt i Dalarna är bland de lägsta i landet. Men är det så konstigt? Om många av de som trots allt åker kollektivt inte känner sig speciellt nöjda med resan så går det väl inte att förvänta sig att fler ska välja bussen?

Gotland och Dalarna har flest bilar per invånare i Sverige. Det är bara att konstatera att det är mest praktiskt för många här att åka bil. Avstånden är långa och det är ganska låg befolkningstäthet på många håll. Men det är inte begripligt att Dalatrafik år efter år tillåts ligga i botten när kundnöjdheten utvärderas. Det är som att både politiker och anställda har gett upp. ”Dalfolket vill ändå åka bil, det är ingen idé att lägga energi på det där”.

Visst, nu raljerar jag. Men jag tycker att kollektivtrafikfrågorna har hamnat i skymundan här i Dalarna. Få politiker har engagerat sig i att lyfta kollektivtrafiken ur det bottenläge som den har hamnat i. Det duger inte.

Annons

Joakim Storck (C), kandidat för Centerpartiet i regionvalet 2022.

Bild: Lars Dafgård, Arkivbild

De som åker buss ska vara nöjda. Då kommer de att rekommendera bussen till sina vänner, och på sikt smittar det av sig, och andelen som åker kollektivt kommer att öka.

Det är dags att sätta fokus på resenärerna. Den viktigaste politiska frågan för kollektivtrafiken i Dalarna ska vara hur du upplever din bussresa!

Joakim Storck (C), kandidat för Centerpartiet i regionvalet 2022

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy