Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Rättvik

Insändare
Höjd skatt på drivmedel medför vissa bieffekter

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

”Avsikten med att höja bensinskatten var naturligtvis att minska bilåkandet i Sverige. Tanken är god, men det medför bieffekter.” Det skriver Brita Skedung.

Annons

Avsikten med att höja bensinskatten var naturligtvis att minska bilåkandet i Sverige. Tanken är god, men det medför bieffekter, som man kanske inte tagit med i beräkningen.                    

 1. Det är folk på landsorten, framför allt i Norrland, som påverkas mest negativt. De kan inte tänka sig att gå eller cykla till sina jobb eller andra ställen på grund av de långa avstånden.

Annons

Annons

Hemtjänsten kan inte heller fungera utan bil, och det är sparsamt med allmänna kommunikationer. Det innebär ökade levnadskostnader för glesbygdens människor, som redan nu har det kämpigt.

2. Åkeriägare kan inte sluta att transportera varor, livsmedel med mera, för det är nödvändiga transporter.

När kostnaderna för transporterna ökar, måste åkerierna kompenseras. Följden blir, att alla varor blir dyrare, en kostnadsökning, som drabbar alla.

De åkeriägare, som bor nära den norska gränsen, kan åka in i Norge och tanka diesel till ett betydligt lägre pris. På en vecka kan de tjäna 1000-tals kronor. Men den möjligheten kan merparten av svenskarna inte använda sig av.

Brita Skedung

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy