Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Ny genomfart i Grängesberg

Då kan ett första besked om Dalporten ges – ”Vi lämnar den inte vind för våg”

Ska Dalporten pluggas igen inom några år eller inte? Det är ett besked som fortfarande hänger i luften. Men efter 30 november börjar regeringen titta på saken.

För att riksvägsprojektet i Grängesberg ska bli av måste det få plats i den nationella infrastrukturplanen.

Bild: Hampus Petersson

Annons

Den 30 november, då avgörs Dalportens öde. Nåja, inte riktigt. Men då ska åtminstone Trafikverket lämna sitt förslag på vilka projekt som kommer med i den nationella infrastrukturplanen för 2022-2033.

– Det lämnas till regeringen. De kommer sedan bearbeta förslaget i säkert fyra månader innan de återkommer med svar till Trafikverket. Det är då man spikar vilka projekt som kommer med i planen och även när de kommer med, säger Stefan Tångring.

Annons

LÄS MER: Dalportens öde avgörs av regeringen – projektet dyrare än beräknat: "Mycket bergsprängning"

Tångring vill inte spekulera i Dalportens möjligheter att komma med i planen, men säger att han vet om att mycket pengar kommer läggas på stambanan.

Annons

– Det görs en storsatsning på stambanan, så det kommer kräva mycket pengar. Vi får väl se om det finns något utrymme över till nya satsningar.

Tomas Eneroth är infrastrukturminister och efter 30 november ska regeringen få säga sitt om förslaget på den nya nationella planen.

Huruvida projektet gällande igenpluggningen av Dalporten och den nya genomfarten i Grängesberg kommer med i planen är alltså oklart i dagsläget. Men även om det kommer med, så behöver det inte betyda att Grängesborna blir av med sin tunnel inom kort.

– Risken är väl att det inte kommer med i början av tolvårsperioden och då kommer det ta längre tid.

Stefan Tångring vågar inte spekulera i huruvida projektet kommer med i planen. Även om han såklart hoppas det.

Tångring berättar att planen uppdateras vart fjärde år, så om Dalporten inte kommer med under de fyra första åren är nästa chans 2026.

– Och kommer det inte med då, ja... då flyttas det fram ytterligare fyra år.

Annons

Oavsett om den kommer med eller inte kommer Trafikverket inte Dalporten förfalla under tiden.

– Kommer den inte med, då kommer det göras underhållsåtgärder. Vi lämnar den inte vind för våg.

Projektet, som innefattar en igenpluggning av Dalporten, en ny genomfart och renovering av järnvägsbron vid "Stubinfabriken", beräknas kosta 135 miljoner kronor. Tidigare har Stefan Tångring sagt att det teoretiskt sett kan bli en byggstart som allra tidigast 2023, men huruvida det är görbart beror alltså på om och när det kommer med i nationella planen.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy