Annons

Annons

Debatt
DEBATT: Det är en skandal att ingen svarar när man ringer vården

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

"Till majoriteten för Region Dalarna ställer vårt sjukvårdsparti därför denna angelägna debattartikel med den viktiga frågan: Hur tänker ni se till att någon svarar när man ringer till vården?" Det skriver Ken Swedenborg (FFS).

Bild: TT, TT, Mikael Johansson

Annons

Tillgängligheten till sjukvården är viktig, men om man inte ens kommer fram via telefon, för att det saknas resurser för att bemanna telefonerna i vården, så är det ju riktigt illa.

Vi måste kunna se till att det finns folk i sjukvårdens telefoner. Kan det verkligen vara så att man från regionledningen inte riktigt har koll på hur det är? Ja, det tror vi absolut.

Vad beror det egentligen på att patienterna ofta inte kommer fram när man ringer till sin vårdcentral, sjukhus eller hälsocentral? Sjukvården och tillgängligheten till den är viktig för medborgarna, och måste tas på allvar. Alla kan inte heller med digitala lösningar.

Folkkampanjen för sjukvården tog upp frågan redan för flera år sedan och då kom det fram att det fanns två köer när man ringer in, en öppen kö och en stängd telefonkö, vilket gör att en del samtal hamnar i en ”stängd kö”. Vi kan inte fortsätta att ha det på detta sätt, det är helt enkelt inte okej.

Annons

Majoriteten i Region Dalarna, det vill säga M, C, L, KD, MP och DSP, måste ta sitt ansvar när det gäller en bättre telefontillgänglighet och en högre kvalitet i vården. Varför det är som det är nu kan bara tolkas, som att man inte har full egen kontroll på verksamheten. Dags att skärpa sig från majoritetens sida!

Annons

Medborgarna måste kunna nå sin sjukvård lika enkelt som när man ska boka besiktning av sin bil. Det ska helt enkelt inte vara lättare att boka veterinärtid till sin katt än vårdbesök för en själv.

Medborgarna måste kunna nå sin sjukvård lika enkelt som när man ska boka besiktning av sin bil.

Uppföljning och kontroll är av stor vikt, särskilt inom vårdpolitiken, det har vi ofta framfört, alltsedan vårt aktiva sjukvårdsparti bildades för drygt 20 år sedan 1999. Vi har lagt fram många värdefulla förslag som fått bifall till slut, bland annat för närakut i Ludvika, dialysenhet på Ludvika lasarett och tredimensionellt ultraljud särskilt för specialistmödravården.

Folkkampanjen för sjukvården vill se nya bättre telefonsystem, som är effektiva och enkla och där medborgarna enkelt kan få hjälp och svar på sina frågor. Tillgängligheten i att kunna ringa in är mycket viktig. Det måste bli snabbare svarstider och enklare att nå sjukvården.

Annons

Vi lever i ett av världens modernaste länder, men vi klarar inte av att tillhandahålla enkla möjligheter för att ringa in till sjukvården. Det är en skandal som måste snarast åtgärdas!

Till majoriteten för Region Dalarna ställer vårt sjukvårdsparti därför denna angelägna debattartikel med den viktiga frågan: Hur tänker ni se till att någon svarar när man ringer till vården?

Ken Swedenborg (FFS), partiordförande och vidareutbildad undersköterska

Annons

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy