Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Falu-Kuriren rullar på el – först ut av Bonniers lokaltidningar: ”Visa att det går att åka fossilfritt”

Bonnier News Local, som äger Falu-Kuriren, har bytt ut redaktionsbilarna i Falun mot elbilar och hybrider. Tidningen är testpilot i koncernens projekt att elektrifiera fordonsflottan.

Bild: Seth Jansson

Annons

Under sommaren har nya laddstolpar installerats utanför Falu-Kurirens redaktion på Ingarvet. Två elbilar och två laddhybrider har använts.

Under sista veckan i september anlände tre elbilar till, och ytterligare en är på väg.

De ingår i en gemensam bilpool som reportrarna på FK delar med Dala-Demokratens medarbetare och mediesäljarna på företagsmarknad.

Reporter och fotografen Lars Dafgård ser till att lägga i kamerorna i framsätet och spänna fast dem med säkerhetsbältet.

Bild: Seth Jansson

Falu kurirens reporter Lars Dafgård stoppar omsorgsfullt ner kamerorna i framsätet och sätter fast dem med säkerhetsbältet.

– Det känns bra, det är en skön känsla att man inte sliter på miljön. Sedan är det också spännande för det finns en del roliga funktioner att testa, säger han.

Annons

Annons

Hur är den att köra?

– Som vilken bil som helst, man får tänka på att folk kanske inte hör en eftersom den är så tyst.

– Sen är det att var viktigt att man kommer ihåg att sätta i laddsladden när man parkerar. Annars kan det ju bli lite trist för kollegan som ska iväg sen.

”Viktigt att man kommer ihåg att sätta i laddsladden”, säger Lars Dafgård efter att bilden togs och han fick gå tillbaka och sätta i den.

Bild: Seth Jansson

Falu-Kurirens chefredaktör Helena Nyman har kört elbil i fem år. Helenas engagemang och intresse för elbilar spelade en roll i att Falun blev pilot inom Bonnierkoncernen.

– Jag och Thomas Höggren som är inköpsansvarig har pratat om el-bilar tidigare. Vi åker inte jättelånga sträckor heller. Falun kändes mest naturligt eftersom vi är en större ort med 25 medarbetare som ska åka med poolbilar, säger hon.

På väg ut på jobb vinkar Lars till kollegan Alexander Månsson som är på väg till sitt kvällspass. ”Man får tänka på att folk kanske inte hör en eftersom den är så tyst”, säger Lars.

Bild: Seth Jansson

Nu i vinter väntar den riktiga prövningen med kyla. De tre senaste åren har Helena pendlat med elbil från Sandviken till Falun och har egen erfarenhet av längre sträckor.

– Jag har aldrig haft ett problem, det gäller att man planerar sin körning och det har blivit enklare eftersom elbilarna räcker längre nu.

Annons

– Mest spännande är att känna att vi sänker utsläppen med det lilla vi kan göra genom att inte köra fossildrivna bilar. Jag hoppas att våra erfarenheter gör att Bonnier News vågar göra det här på flera orter.

Annons

Helena Nyman, chefredaktör på Falu-Kuriren, har kört elbil i flera år. Det gjorde att Bonniers val av testort naturligt föll på Falun.

Bild: Privat

Falu kommun består av mycket skog med vägar av varierande skick. Vid kraftiga snöoväder tar sig inte alltid en vanlig bil fram. Falu-Kuriren har haft fyrhjulsdriven Ford Kuga för de jobben. Den ska bytas mot en större fyrhjulsdriven elbil.

– Den är helt eldriven för om man ska tro på den här omställningen och visa att det går att åka fossilfritt så känns det inte rätt att ha för många hybrider.

– Journalistiken är det viktigaste. Vilken bil vi har kan förstås aldrig vara i vägen för den bra journalistik vi ska göra ute på fältet.

”Det är en skön känsla att man inte sliter på miljön”, säger Lars Dafgård.

Bild: Seth Jansson

Förutom redaktionens bilar har även distributionsverksamheten, det vill säga tidningsbuden, ett antal bilar som körs sex dagar i veckan.

– Inom vår distributionsverksamhet, som står för en betydande del av vårt klimatavtryck, är målet att vi ska vara fossilfria till år 2025, säger Lotta Edling, publicistisk direktör hållbarhetsansvarig i Bonnier News.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy