Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
DEBATT: Rena rama Hedenhös att behöva använda sladd

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Bild: Staffan Bjerstedt

Annons

Nu har jag kört helelektrisk bil ett tag, med ett batteri på 45,5KWh, bilen drar i genomsnitt 1,65 KWh/mil vid snäll körning och drygt 2kWh/mil med värme tillslagen. Utnyttjar man hela batterikapaciteten från topp till tå så ska man kunna köra 26,5 mil. Men i praktiskt användande så är det cirka 20 mil som är maxgränsen på räckvidden – sedan behöver man ladda på nytt.

Annons

Att laddningen av elbilar inte utvecklats i samma takt som automatiseringen av många funktioner i bilen, tycker Bo Bjurman är märkligt.

Bild: Staffan Bjerstedt

Annons

Det är jättetrevligt att köra elbil, den har nästan 150hk och enorma vridmomentet 350Nm från startvarvtalet. Den går helt sömlöst upp i hastighet utan ryck eller växlingar. Automatiken är bra utvecklad; den håller sig automatiskt mellan de vita väglinjerna, den adaptiva farthållaren följer framförvarande trafik, ljus och avbländning sker automatiskt, gps:en följer vägen snyggt på kartan.

På bara något år har bilarna automatiserats enormt mycket. Men eftersom laddbehovet är relativt stort, så borde väl konstruktörerna titta på utvecklingen av robotgräsklipparna. Vem skulle vilja jaga vägguttag med skarvsladd för att ladda sin robotgräsklippare? När man införskaffar en robotgräsklippare medföljer en automatisk laddstation. Ett av de större störande momenten med elbil, EV, är att man måste ta fram en skarvsladd och ansluta bilen manuellt till laddstället. Det låter i mina öron och tankar som rena rama Hedenhös! De hypermoderna elbilarna som till och med är mer eller mindre själkörande borde självklart ha en laddare med stay and charge funktion, antingen via en markplatta eller en kontaktstation likt de flesta robotgräsklippare.

För laddning av robotgräsklippare behövs inga sladdar – en laddstation som roboten själv letar upp är lösningen. Foto: Johan Nilsson

Annons

Skall elbilen få en framtid måste det vara bekvämt att fylla på med ny energi i bilen. Vi får se vad framtiden utvisar och hur länge elenergin i elnäten tål att belastas för elbilsladdning.

Bo Bjurman

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy