Annons

Annons

Läsartext
Intressant och hoppfullt inför framtiden

Är det möjligt att bygga upp en konkurrenskraftig batteriindustri för fordonsdrift i Europa? Bo Normark, tidigare chef vid ABB i Ludvika, föreläste häromkvällen för medlemmar i Västerbergslagens Ingeniörsklubb, VBIK, kring den frågan.

Detta är en läsartext.

Annons

Titeln på Bo Normarks föredrag var ”Innovation skapar batteriindustri”. Han började med att anknyta till Gunnar Asplunds vision från 1990-talet att elektrisk generering i Europa skall bli fossilfri. Gunnar Asplund, som då var utvecklingschef på ABB, förutsåg att Europas el-generering i framtiden helt kan baseras på andra källor än kol, olja och gas. I dag är hans vision på god väg att bli verklighet. Uppbyggnaden av generering baserad på solenergi har nått 20 procent och utbyggnaden av vindenergi har nått 70 procent av de nivåer som Gunnar förutspådde.

–Vindkraften bedöms få en sänkt kostnad med 35 procent fram till år 2035, säger Bo Nordmark. Kostnaden sänks framförallt då enhetsstorleken för vindkraftgeneratorer till havs blir allt större.

Bo Nordmark är chef för en gren av en samarbetsorganisation inom EU, ”EIT InnoEnergy”. EIT:s roll är att sammanföra olika intressenter i avsikt att stimulera företag att utveckla nya batterilösningar och skala upp sin produktion för att uppnå att Europa till en väsentlig del ska bli självförsörjande på batterier för fordonsindustrin.

Annons

Annons

Så är det möjligt att bygga upp en batteriindustri i Europa? Nordmarks svar är ett rungande ”ja” och han motiverar sin uppfattning med relevanta argument och kalkyler. Han pekar vidare på det faktum att Europa de senaste åren investerat tre gånger så mycket som Kina i utveckling och fabriker för tillverkning av batterier. Han konstaterar dock också också att den hype som omger industrin i dag lockar intressenter som inte tillfullo gjort hemläxan. Vissa företag kommer därför inte att lyckas.

Daimler planerar att år 2035 enbart erbjuda bilar baserade på eldrift. Volkswagen planerar att försäljningen av elbilar till 60 procent är baserad på eldrift år 2030 och Volvos chef Håkan Samuelsson har som bekant föreslagit att försäljning av fossildrivna bilar skall förbjudas då utvecklingen av elbilar har nått så långt att de kan erbjudas i tillräcklig mängd för alla tänkbara användningsområden.

Bo Normark, tidigare chef vid ABB i Ludvika och jobbar numera med energifrågor inom EU. Foto: Läsarbild

Annons

Annons

Medlemmar i Västerbergslagens Ingeniörsklubb, VBIK, lyssnade på ett intressant föredrag. Foto: Läsarbild

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy