Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Ludvika

Fyrhjulingar förknippas med allt bistrare olycksstatistik -krav på körkort väcks

Fyrhjulingen har blivit 2000-talets arbetshäst, och ett fordon som förknippas med allt bistrare olycksstatistik. I snitt omkommer åtta förare om året. I dag finns det kring 100 000 fyrhjulingar i Sverige, registrerade som terränghjuling eller som motorcykel i trafik.

Rüdiger "Fotta" Foitzik är tveksam till om skyddsbåge gör en fyrhjuling säkrare. "Risken är att det tvärtom ökar risken för allvarliga olyckor" befarar han.

Annons

Räkneverket snurrar dock vidare genom fyrhjulingar registrerade som traktorer eller motorredskap. Dessutom finns ett okänt mörkertal - de oregistrerade.

Det totala antalet fyrhjulingar är således oklart. Det enda man med säkerhet vet, är att de stadigt blir fler.

År 2012 såldes för första gången fler fyrhjulingar är tvåhjuliga motorcyklar. Och varje år säljs kring 11 000 (registrerade) fyrhjulingar.

Sant är också att denna stadigt växande maskinpark skuggas av ett ökat antal olyckor.

Att utvecklingen tas på stort allvar var hösten stora trafikseminariet i Tylösand ett exempel på.

Här påtalade bland andra Olof Stenlund, sakkunnig på regelverket vid Transportstyrelsens väg- och järnvägsavdelning, att utbildningen av förare bör skärpas.

Annons

Annons

– Förarutbildningen bör ha olika nivåer, beroende på vad fyrhjulingen ska användas till, säger han till DT.

– Åtminstone bör förarutbildning gälla vid yrkesmässig användning, ungefär som de krav som gäller för motorsåg, tillägger han.

Det anses vara rimligt att den som har behörighet att köra en fyrhjuling också har grundläggande kunskaper att köra fordonet.

Idén om ett "fyrhjulingskörkort" kommer från föreningen Säker Skog som kommenterade Transportstyrelsens förstudie gällande förarutbildningen.

Vid sidan av utbildningsbehovet finns det ytterligare en källa till bekymmer. Nämligen att fyrhjulingen i stor utsträckning har blivit en leksak för barn- och ungdomar.

Statistik från Socialstyrelsen påvisar att 40 procent av de som skadas i fyrhjulingsolyckor är under 15 år.

En ny rapport från VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) signalerar samma sak. En databasanalys har visat att tio procent av de 51 svårast skadade var barn och ungdomar under 18 år.

Till det kan läggas att 58 procent av de vuxna förarna var alkoholpåverkade vid olyckstillfället.

Under Elmiamässan hamnade fyrhjulingarna återigen i fokus. Detta bland annat genom VTI-rapportens förslag om strängare behörighetskrav, samt ett allmänt hjälmkrav kopplat till körsituation och inte till typen av fordonsregistrering.

Dessutom föreslår VTI att gemensamt krafttag tas för att få ner antalet minderåriga förare.

Jörgen Persson, utrednings- och projektledare på Trafikverket, håller med om att olycks- och dödstalen är ett stort bekymmer.

Annons

Annons

I snitt omkommer åtta förare om året. Under perioden 2001-2014 har 86 dödsolyckor inträffat.

– Det är kanske jämförelsevis låga tal. Men en övervägande del är alkoholrelaterade och i 55 procent av fallen handlar det om skallskador. Förarna har alltså saknat hjälm.

I den "fyrhjulingsstrategi" som regelbundet ses över har Trafikverket tillsammans med en rad andra aktörer enats om prioriterade åtgärder.

Det handlar i nämnd ordning om information, personlig skyddsutrustning, och ambitionen att utrusta fyrhjulingar med både nödlarms– och skyddssystem i form av exempelvis skyddsbågar.

Fakta

Regler för olika fyrhjulingar

Terränghjuling – registrerat som arbetsredskap och kräver särskilt förarbevis (eller körkort/traktorkort utfärdat före år 2000). Får inte köras på allmänna vägar/gator. Hjälmkrav är föreslaget.

Fyrhjulig motorcykel – registrerad som mc, hjälmkrav, måste kontrollbesiktas, högsta tillåtna motoreffekt 20 hk och får köras av den som har B-körkort (även av den som har behörighet A1 eller A utfärdat före den 19 januari 2013).

Traktor – fyrhjuling registrerad som traktor, högsta hastighet 40 km/tim, får köras på allmänna vägar/gator med körkortsbehörighet/traktorkort.

Moped – fyrhjuling registrerad som moped klass I, högsta tillåtna hastighet 45 km/tim, kräver körkortsbehörighet AM eller högre. Finns även som klass II, högsta hastighet 25 km/tim och får köras av den som har körkort/förarbevis/har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009. Hjälmkrav i båda fallen.

Motorredskap klass I – måste kontrollbesiktas, får köras på allmänna vägar/gator med B-körkort. För klass II gäller körkort/traktorkort.

Lekfordon – högsta hastighet sex km/tim (gånghastighet). Får inte ha förbränningsmotor och är avsedd för barn upp till 14 år.

Källa: Transportstyrelsen, Trafikverket

Annons

Annons

Exakt hur många fyrhjulingar det finns i Sverige är oklart. Men 2012 såldes i alla fall för första gången fler fyrhjulingar än tvåhjuliga motorcyklar.

Fyrhjulingen betraktas måhända mest som 2000-talets arbetshäst. Men i takt med populariteten har också olyckstalen stigit, till en nivå där ökade behörighetskrav och hjälmtvång finns på myndigheternas dagordning.


Harri Sternljung

0240-882 02
harri.sternljung@mittmedia.se

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy