Annons
Annons
Annons

Rivstart för flygplats i Sälenfjällen

Nu blir det rivstart för bygget av Sälen-Trysil Airport efter att miljöpartiet avstått från att överklaga miljötillståndet.

Miljöpartiet de Gröna i Sälen avstod från att försöka överklaga Nacka Tingsrätts dom i Mark- och miljödomstolen som godkännande miljövillkoren för flygplatsen Sälen Trysil Airport. Miljöpartisterna nöjer sig med att påtala det moraliskt olämpliga med mer flyg som ökar utsläppen av växthusgaser.

Därmed har domen i Nacka tingsrätt den 11 februari vunnit laga kraft.

– Jag är nöjd. Hade det blivit ett överklagande hade det tagit sin tid, skönt att det vi kan gå vidare med flygplatsplanerna, säger Leif Nilsson (S), ordförande i Region Dalarna som lovar rivstart:

– Nu kommer vi att få fler alternativ än vägarna att få skidturister till Dalafjällen. Här kan vi hoppas på plan med 150 utländska turister i varje flygning och det kan utveckla både fjällturismen i Dalarna och i Hedmark i Norge, säger Nilsson som försäkrar att Region Dalarna också inser att vägarna behöver en förstärkning på sikt.

– Vi kan rivstarta. Vi har redan sett till att det finns en del medel från region Dalarna som kan användas i fas ett av flygplatsprojektet så de kan starta tämligen omgående nu när domen vunnit laga kraft, säger Göran Carlsson, chef för Region Dalarna.

– Vad vi nu kommer att göra i Region Dalarna är att se över användningen av medlen i länstransportplanen så att vi har medel framme till flytt av vägen som ligger i den andra fasen av flygplatsprojektet, runt 2015. Dagens väg går rätt igenom det område där den förlängda landningsbanan ska anläggas så vägen måste flyttas av en rad skäl, säger Göran Carlsson.

Mark- och miljödomstolens tillstånd medger bygget av en flygplats med instrumentbana om 2500 meter och 11250 flygplansrörelser per år varav 7200 rörelser i linjetrafik eller charter.

Miljödomstolens ja till utbyggnaden av Sälen-Trysils flygplats har fått full fart på samarbetet mellan Hedmark i Norge och Dalarna.

Ledningsgruppen för Fjällpaket Dalarna omfattar Malung-Sälen, Älvdalen och Mora, besöksnäringarna i Sälen och Idre, Trafikverket, Tillväxtverket, Leif Nilsson Region Dalarna och landhövding Maria Norrfalk möttes på måndagen och då stod flygplatsen och samarbete med Hedmark på dagordningen.

– Från Dalarnas sida är det helt okej att gå vidare i samarbetet med Norge. På Norsk sida handlar det nu om att få klartecken till detta från Norges regering. Viljeinriktningen är inte att ta miste på, säger Carlsson, efter mötet som ställer sig bakom rivstart av flygplatsbygget.

– Norrmännen ser nu att de måste prioritera om och bygga en bättre väg fram till gränsen och sedan är det inte så långt för oss med vägen till flygplatsen och Rörbäcksnäs, säger Carlsson som ser en vision om att fällanläggningar i Sälen och Idre och på Norsk sida deras i Trysil och Engerdal går in i ett djupt samarbete i fjällpaketets anda

– Vi brukar ju säga att Sälen är norra Europas och Sveriges största vinterdestination. Med de här fyra destinationerna tillsammans handlar det om en bäddkapacitet på 170 000 till 180 000 bäddar, då är det världsklass, menar Carlsson.

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons