Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus Bohlin: Läxor behövs för de svagaste elevernas skull

Annons

Läxor. Detta lilla ord som får vissa föräldrar att se rött och andra att le uppskattande. Eleverna själva ser det väl i regel mest som en börda.

Jag minns själv mina skolår och hur trist det kändes att sitta och rabbla engelska glosor eller nöta in den elementära algebran i stället för att kunna vara ute och leka. Samtidigt tror jag att läxor – eller egentligen: Självstudier – är en förutsättning för goda studieresultat. Men det bygger på att läxorna är rätt utformade och att de inte blir för många.

Läxor kan vara tråkiga, men att repetera, öva och nöta är grundläggande för att lära sig något på djupet.

Det brukar heta att repetition är kunskapens moder och det är just som repetition och nötande som läxor fyller en funktion. Däremot ska läxor inte ersätta den lärarledda undervisningen. De är inte till för att ta igen sådant som läraren inte hunnit gå igenom på lektionerna.

Det är också viktigt att lära barn att studera själva och att ta eget ansvar. För när eleverna kommer högre upp i utbildningssystemet så kommer det att krävas av dem att de själva kan ta till sig information och nöta in den.

I veckan skrev föreläsaren Micke Gunnarsson ett uppmärksammat inlägg på Facebook där han frågade vad som skulle hända om alla föräldrar "vägrade läxor". Frågan är förstås intressant. Jag tror att det skulle bli ungefär som vanligt: Det vill säga att barn från studiemotiverade hem skulle klara sig bra ändå och de från mindre studiemotiverade hem skulle halka efter ännu mer.

Gunnarsson säger till Expressen: "För vissa barn är det kört redan innan de får läxan. Det kanske inte finns någon tid efter skolan, om de till exempel måste jobba som vuxna i hemmet."

Det är ett argument man inte ska bortse ifrån. Det är klart att det för många kan vara svårt att hinna med läxorna på grund av en pressad situation på hemmaplan. Därför är organiserad läxläsning i skolans regi en utmärkt idé. Då kan det finnas lärare på plats som kan hjälpa till om eleverna kör fast – något inte alla föräldrar har tid med eller ens kan hjälpa till med.

Jag är dock övertygad om att skolresultaten skulle försämras om skolans motsvarighet till idrottens mängdträning upphör. För att bli bra på att läsa och få ett stort ordförråd måste man läsa mycket. Ska man verkligen förstå matematiken och få den att sitta på djupet så handlar det om att lösa många ekvationer eller addera och subtrahera mycket. Det är inte givet att det bäst sker på de vanliga lektionerna då lärarna oftast har en plan för vad som ska gås igenom varje lektion för att allt ska hinnas med under terminen.

Det är också önskvärt att skolorna har riktlinjer för hur många läxor som det är rimligt för en elev att ha på en vecka. Särskilt när eleverna börjar ha olika lärare i olika ämnen är det viktigt att det samordnas så att det inte blir för mycket. För barn måste naturligtvis också ha fritid då de kan leka fritt eller bara umgås med kompisar och familj.

Annons
Annons
Annons