Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledare: Dina känsliga uppgifter är inte säkra hos landstinget

Annons

Landstinget Dalarna brister i hanteringen av IT-tjänster.

Dala-Demokratens avslöjande om landstingets plågade IT-avdelning (10/10) visar ett ledarskap i fritt fall. Personal vittnar om att det finns stora brister i journalsystemet och att landstinget bland annat placerat känsliga patientuppgifter i så kallade "molntjänster" på servrar långt bort.

I systemet – som i princip vem som helst kan få tillgång till, bara man lyckas lista ut lösenordet för någon av alla dem som har tillgång – kan det exempelvis återfinnas bilder på våldtäktsoffer. Personal har larmat om brister, men fått till svar att "du ska inte vara där inne och rota".

Särskilt allvarlig blir bristen på insikt då landstinget om några år måste upphandla helt nya IT-system.

Landstinget måste ta nya tag. I stället för att ifrågasätta personalens synpunkter, måste cheferna lägga korten på bordet kring landstingets dataskydd. Tydligare presentation av konsekvensbedömningar skulle underlätta både allmänhetens och personalens förståelse för landstingets olika ställningstaganden på IT-området.

Vittnesmålet i Dala-Demokraten visar att man på chefsnivå inte är tydlig med de avvägningar som görs mellan krav på tillgänglighet från sjukvårdspersonal, krav på informationssäkerhet för IT-driftspersonalen samt krav på sekretess och integritet för patienter. Intressekonflikter av den här typen uppstår hela tiden och en sund hållning måste sitta i ryggraden.

Allt för ofta vänder sig myndigheter till IT-verktyg i hopp om att finna en universallösning på organisatoriska problem. Man hoppas uppnå effektivitet och strömlinjeformning. Men informationsteknologi lägger också till ytterligare lager av komplikationer till landstingsorganisationen som sådan. Och landstinget är så klart inte den enda verksamhet som drabbats av dåligt ledarskap i digitaliseringens spår.

Många intressen ska jämkas. I vissa fall, exempelvis i ovan nämnda fall med externa "molntjänsterna" som Dropbox, bör man säga tvärt nej. Men i andra fall krävs grundligare genomlysningar.

Den stundande IT-upphandlingen är ett gyllene tillfälle att inte bara utreda, utan också redovisa, hur man tänkt sig organisationen kring IT-systemet. Så länge ledarskapet är tvetydigt och tondövt kommer personalproblemen att fortsätta och patienters förtroende urgröpas.

Annons
Annons
Annons