Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledare: Av alla farliga beteenden från bilförare är det konstigt att just mobilpratande förbjuds

Annons

Om mindre än två månader blir detta förarbeteende förbjudet. Foto: Bertil Ericsson

Från den 1 februari 2018 blir det förbjudet att köra bil med mobiltelefon i handen.

Enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) ska man ha ”båda händerna på ratten” (Aftonbladet, 171130).

Det låter rimligt. Men det borde ju samtidigt innebära att man inte heller får äta, dricka kaffe, fippla med radion, klia sig på näsan eller göra annat i bilen?

Eller är det själva samtalandet som är problemet?

I så fall borde det även bli förbjudet att prata med eventuella passagerare eftersom det i lika hög grad, eller till och med mer, påverkar koncentrationen.

För att inte tala om skrikiga ungar i baksätet. Det om något borde det lagstiftas mot om det är tryggare trafik man är ute efter!

Och hur är det med GPS?

Att ha en fast monterad sådan som man tittar på och grejar med kommer alltså även fortsättningsvis att vara tillåtet?

Men inte att använda telefonen som GPS?

Hur trafiksäkert är det att köra med hjälp av GPS?Foto: Leif R Jansson

Vi har redan i dag en lag mot vårdslöshet i trafik.

Det är dessutom sedan 2013 förbjudet att hantera mobilen så att det ”menligt inverkar på körningen”. Det är utmärkta bestämmelser som täcker in allt som är nödvändigt.

Varför inte se till att dessa lagar efterföljs och att människor som – oavsett anledning – gör konstiga oväntade manövrar, tvära inbromsningar, otillåtna filbyten, struntar i att använda blinkers eller på annat sätt missköter sig i trafiken, får ta konsekvenserna av sitt livsfarliga slarv och sin okunskap?

Nu inför regeringen en lagstiftning som gör det olagligt att ringa till förskolan och tala om att du är försenad när du sitter fast i en stillastående bilkö. I alla fall om du inte har handsfree.

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, konstaterade häromåret att det inte finns någon forskning eller erfarenheter från de länder som infört en sådan lag, som visar på en långsiktig ökning av trafiksäkerheten.

Även Trafikverket har tidigare kritiserat idén om ett mobilförbud eftersom de anser att detta inte löser några verkliga problem.

Det är när föraren inte tittar på vägen som det kan bli farligt, skriver Malin Lernfelt.Foto: Erik Nylander

Det är till exempel farligare att knappa in koordinater i GPS:en än att prata i telefon. Handhållen eller ej.

Den största kopplingen finns mellan olyckor och förare som släpper blicken från vägen.

Malin Lernfelt

Ledarskribenten Malin Lernfelt tycker att dagens lagstiftning borde upprätthållas och att ett förbud mot att köra bil och hålla i en mobiltelefon är onödigt.

Annons
Annons
Annons